تخفیف ویژه در خرید ویدیوهای آموزشی

با سلام خدمت شما دوست گرامی.

امروز قصد دارم سایتی را خدمت شما معرفی کنم به آدرس http://amozesh.argess.ir/  که ویدیو های آموزشی در زمینه های مختلف به صورت رایگان و پولی در اختیار شما قرار می دهد. اما خبر خوب ما به شما اینکه با داشتن کپن تخفیف BR13950530 می توانید با تخفیف مناسبی به تمام ویدیو ها دسترسی داشته باشید. حتی می توانید این کپن تخفیف را به دوستان خود ارسال نمایید تا آنها هم از این تخفیف بهره ببرند. امیدوارم این سایت آموزشی خوب را از دست ندهید.


ارادتمند شما بابک رستمی کارشناس ارشد سئو

خرید نرم افزار مالی برای سازمانها


مبحث خرید نرم افزار حسابداری برای سازمانها را می توان در چهار مبحث خلاصه کرد.

1 - نرم افزار حسابداری چه کاری برای سازمانها انجام می دهند.

2- وجود نرم افزار حسابداری برای سازمان اجباری است یا اختیاری؟

3- در هنگام خرید نرم افزار حسابداری باید به چه معیارهایی توجه نمود؟

4- در هنگام کار با نرم افزار حسابداری باید چه نکاتی را مد نظر داشت؟

مبحث اول : نرم افزار حسابداری چه کاری برای سازمان ما انجام خواهد داد؟

وقتی نرم افزار حسابداری وارد سازمان ما می شود، مزایای زیادی با خودش می آورد. اولین کاری که نرم افزار حسابداری برای سازمان انجام می دهد بالا بردن سرعت انجام امور حسابداری سازمان است.

 برای انجام امور مالی و حسابداری سازمان باید سه کار اساسی صورت گیرد.

اول ورود اطلاعات حسابداری ،

دوم پردازش اطلاعات حسابداری

سوم گزارش گیری از اطلاعات حسابداری

 

ورود اطلاعات در نرم افزار حسابداری

در مورد افزایش سرعت در پردازش اطلاعات و گزارش گیری اطلاعات خیلی نیازی به توضیح نداریم. زیرا همه ما اذعان داریم که سرعت پردازش اطلاعات و سرعت گزارش گیری از اطلاعات بسیار بیشتر از پردازش و گزارش گیری از اطلاعات با دست می باشد.

اما برای ورود اطلاعات کمی نیاز به بحث داریم. برای توضیح این بحث ما یک مثال می زنیم. فرض کنیم که یک شرکت دارای دفتر مرکزی و انبار باشد. وقتی کالایی وارد انبار می شود انباردار برای کالایی که دریافت کرده است ، رسید انبار صادر می کند. بعد از مدتی این رسید انبارها باید به دفتر مرکزی ارسال شوند. در دفتر مرکزی حسابدار انبار باید بر اساس رسید انبارها سند حسابداری ثبت و سپس در دفاتر حسابداری وارد نماید. همانطور که ملاحظه می کنید برای ثبت یک رسید انبار سه ثبت مختلف باید صورت گیرد. ولی اگر نرم افزار حسابداری مناسبی در شرکت وجود داشته باشد، وقتی انباردار ، رسید انبار ثبت می کند، این رسید انبار به صورت سیستمی در اختیار حسابدار انبار قرار گرفته و وی فقط باید قیمت کالاهای وارد شده را در سیستم ثبت نماید. و به محض ورود قیمت کالاها سیستم به صورت اتوماتیک سند حسابداری را ثبت و دفاتر را بروزرسانی می کند.

ملاحظه می کنید که نرم افزار حسابداری مناسب ، حتی در ورود اطلاعات نیز به کمک سازمان می آید و می تواند کار ثبت اطلاعات را سریعتر نماید. ضمن اینکه به علت اینکه اطلاعات یکبار در سیستم وارد می شوند اختلاف ثبتی بین انباردار و حسابدار انبار و حسابداری مالی بوجود نمی آید.

 

پردازش اطلاعات در نرم افزار حسابداری

یکی از مزایای مهم که نرم افزار حسابداری برای سازمانها به ارمغان می آورند ، افزایش سرعت در پردازش اطلاعات است. پردازش اطلاعات حسابداری کاری بسیار پیچیده و زمانبر است و البته ممکن است که با خطای انسانی همراه باشد. نرم افزار حسابداری این کار مهم را در مدت زمان بسیار کوتاه و با دقت بسیار زیادی برای سازمان ها انجام می دهد.  

بنابراین استفاده از نرم افزار حسابداری مناسب برای سازمان علاوه بر صرفه جویی در وقت و هزینه، باعث می شود که اطلاعات پردازش شده توسط نرم افزار حسابداری، قابلیت اتکا و اطمینان بیشتری داشته باشند. همچنین در صورت بروز خطا در پردازش اطلاعات ، فقط کافیست که یکبار خطاهای احتمالی را برطرف نماییم. 

 


برچسب‌ها: نرم افزار حسابداری, خرید نرم افزار حسابداری

ارگس در یک نگاه

آشنایی با شرکت داده پردازان ارگس تولید کننده نرم افزار حسابداری باتیس، سما و بیت.

شرکت داده پردازان ارگس فعالیت خود را از سال 1386 با هدف تولید و پشتیبانی نرم افزارهای مالی، بازرگانی، صنعتی و اداری آغاز نموده است، این شرکت با تکیه بر دانش فنی و تواتنمندی نیروی انسانی و با اتکا بر سالها تجربه و نیز با بهره گیری از نظرات کاربران وخریداران و پیشنهادات و انتقادات سازنده متخصصین در این امر، همواره در جهت توسعه و تکمیل نرم افزارهای خود گام برداشته و پیشرفت و موفقیت خود را در گرو همین پویایی دانسته است تا جایی که توانسته است در صنعت IT کشور جایگاه مناسبی را در بین شرکت های فعال در حوزه ی انفورماتیک کشور کسب نماید.


زمینه ی فعالیت ها
در حال حاضر شرکت توان خود را بر روی توسعه، تکمیل و پشتیبانی نرم افزارهای فعلی ارگس در جهت خدمات رسانی بهتر و پاسخگویی به نیازهای متنوع و گوناگون کاربران و مشتریان خود متمرکز کرده و در زمینه های مختلف ذیل فعالیت دارد:


• تولید و پشتیبانی نرم افزار های سفارش مشتری
• تولید و توسعه و پشتیبانی نرم افزار های فعلی
• تست و کنترل کیفیت نرم افزار
• تهیه و طراحی نرم افزارهای تحت وب در زمینه های مختلف
• مستندسازی سیستم های نرم افزاری
• مشاوره در ایجاد و توسعه بانکهای اطلاعاتی
• مشاوره و نظارت بر اجرای طرحهای انفورماتیکی

 

وبلاگ رسمی شرکت داده پردازان ارگس در بلاگفا ساخته است. این وبلاگ حاوی بخشی از مقالات منتشر شده در سایت است و به این منظور ایجاد شده است که کاربران عزیز راحتتر بتوانند در جستجوهای اینترنتی از مقالات استفاده نمایند.

 

4 اصل از اصول حسابداری

هر حسابدار باید در ثبت های حسابداری خود از اصول حسابداری پیروی کند وگرنه گزارشات ارائه شده توسط وی ، مورد قبول سایر افراد این رشته واقع نمی شود. علاوه بر این وزارت دارایی نیز صورتهای مالی را که بر اساس این اصول ارائه شوند قبول می کند. در صورتی که در گزارشگیری حسابداری از یک اصول پذیرفته شده و مورد قبول همه استفاده نشود ، قابلیت مقایسه نخواهد داشت. این موارد را بنده در فیلم های آموزش حسابداری که در سایت برای دانلود قرار داده ام به تفصیل شرح داده ام. علاقمندان می توانند برای دانلود فایلهای آموزشی مذکور به آدرس زیر مراجعه نمایند. این فیلم آموزشی در 24 جلسه تهیه شده است که هم حسابداری و هم نرم افزار حسابداری باتیس را آموزش می دهد.

دانلود فیلم آموزشی حسابداری و نرم افزار حسابداری باتیس

اولین اصل از اصول حسابداری که در اینجا بحث می کنیم اصل بهای تمام شده تاریخی می باشد. طبق این اصل :

"بها مبادلات حسابداری در تاریخ وقوع به بهای تمام‎شده در دفاتر ثبت می‌گردند"

 

 منظور از بهای تمام‎شده هر دارایی ارزش مبادله‌ای نقدی آن در تاریخ تحصیل است. این اصل به زبان ساده می گوید بهای تمام شده هر دارایی اعم از کالا و دارایی ثابت برابر مبلغی است که ما برای آن کالا قرار است به صورت نقدی پرداخت کنیم باضافه تمام هزینه هایی که برای ورود آن کالا یا دارایی به انبار پرداخت‌ می کنیم. سایر هزینه های مالی به علت پرداخت اقساطی و ... جزء بهای تمام شده آن کالا به حساب نمی آید.

مثال 1 :  یک میز را به مبلغ 100 هزار تومان خریداری می کنیم. 10 هزار تومان هم تخفیف می گیریم. پس تا اینجا بهای تمام شده این کالا یا دارایی برای ما 90 هزار تومان شده است. حالا فرض کنیم که 5 هزار تومان هزینه باربری می دهیم تا این میز را به محل کار یا انبار برسانیم، در اینجا بهای تمام شده این میز برای ما 95 هزار تومان می شود.

حالا اگر با فروشنده به توافق برسیم که این 95 هزار تومان را به صورت دو قسط از ما بگیرد و درصدی سود روی آن با ما حساب کند، مثلا دو قسط 50 هزار تومان از ما بگیرد ، بهای تمام شده آن میز همان 95 هزار تومان است و 5 هزار تومان باقیمانده باید به عنوان هزینه مالی در دفاتر و یا نرم افزار حسابداریثبت شود.

این اصل حسابداری در عین امتیازات زیادی که دارد دارای معایبی نیز هست که یکی از آن معایب این استکه در کشورهایی که دارای تورم شدید هستند ، ارزش دارایی ها در صورتهای مالی به درستی منعکس نمی شود. مثلا این میز بعد از یکسال ممکن است که 200 هزارتومان ارزش داشته باشد ولی ما علاوه بر اینکه آنرا 95 هزار تومان ثبت کرده ایم ، استهلاک هم برای آن محاسبه می کنیم و ارزش دفتری آن کمتر از 95 هزارتومان است.

از مزایای این اصل می توان گفت که بهای تمام شده، بر تخمین و ارزیابی مبتنی نبوده بلکه واقعی، قابل اندازه‌گیری و قابل اتکاء است.

 

اصل دوم که در اینجا در مورد آن بحث می کنیم ، اصل تحقق درآمد است. این اصل را بنده در فیلم های آموزشی به صورت کامل توضیح داده ام. ولی در اینجا به صورت مختصر آنرا توضیح می دهم. در این اصل بحث بر سر این است که چه زمانی باید درآمد شناسایی و در دفاتر و نرم افزار حسابداری ثبت گردد. طبق این اصل، و همچنین طبق استاندارد شماره 3 ، زمان شناسایی درآمد و ثبت آن در دفاتر و نرم افزار حسابداری زمانی است که که دو شرط زیر برقرار باشد:

اول اینکه مبادله یا داد و ستدی صورت گرفته باشد و دوم اینکه فرایند کسب سود کامل شده باشد.

(به زبان ساده ، زمانی باید در دفاتر و یا نرم افزار حسابداری سند درآمد ثبت شود که کالا به مشتری تحویل داده شده باشد)

تکمیل فرایند کسب سود شامل تکمیل فروش یا انجام خدمت، انتقال مالکیت از فروشنده به خریدار، دریافت وجه نقد یا اطمینان از دریافت وجه نقد در آینده است.

طبق اصل تحقق درآمد، درآمد ناشی از فروش کالا باید در زمان فروش و مطابق «روش فروش» شناسایی گردد. طبق اصل تحقق درآمد، درآمد ناشی از خدمات بر اساس میزان انجام خدمات شناسایی می‌گردد. مطابق اصل تحقق درآمد، مبالغ پیش دریافت مشتریان نباید به عنوان درآمد دوره محسوب گردد. زیرا فرایند کسب سود در مورد این مبادله هنوز تکمیل نشده است.

مثال : یک نفر به مغازه ما مراجعه می کند و می خواهد یک ماشین حساب از ما بخرد. چند حالت ممکن است پیش بیاید.

اول اینکه ما ماشین حساب در مغازه موجود داریم و یک ماشین حساب به مشتری می دهیم در این لحظه درآمد محقق شده و باید در دفاتر و نرم افزار حسابداری سند فروش ماشین حساب ثبت گردد.

دوم اینکه ما ماشین حساب نداریم و به مشتری می گوییم که فردا برای دریافت ماشین حساب مراجعه کند. در این لحظه مشتری مبلغی به عنوان پیش پرداخت به ما می دهد. در این حالت درآمد محقق نشده است و ما نباید سند فروش در دفاتر و نرم افزار حسابداری ثبت کنیم.

برای توضیحات تکمیلی به فیلم های آموزش حسابداری بنده مراجعه نمایید.


اصل تطابق (هم‎زمانی)

بر اساس اصل هم‎زمانی، هزینه‌های انجام‎شده برای ایجاد درآمد باید به حساب دوره‌ای که درآمد در آن تحصیل شده است منظور شود. به عبارت دیگر، سود هر دوره تفاوت بین درآمدهای تحصیل شده و هزینه‌های تحمل شده برای کسب درآمد همان دوره است. مطابق این اصل، بسیاری از هزینه‌های انجام شده در دوره جاری، به دلیل داشتن منافع آتی به عنوان دارایی در دفاتر و صورتهای مالی ثبت و گزارش می‌شوند.

 

اصل افشاء کامل

اصل افشاء ایجاب می‌کند که کلیه رویدادها و وقایع مالی با اهمیت مربوط به واحد تجاری به طور مناسب و کامل افشاء گردد. این اصل که بر کلیه جوانب گزارشگری مالی تأثیر دارد، واحد تجاری را ملزم به تهیه اطلاعات مورد نیاز برای بستانکاران و اعتبار دهندگان می‌نماید. این اطلاعات می‌تواند در متن صورتهای مالی یا در یاداشت‌های همراه این صورتها، افشاء گردند.

 

روش های ثبت موجودی و تاثیر آن در سود (زیان) شرکت

برای ثبت موجودی کالا در شرکت ها دو روش وجود دارد.

روش ثبت ادواری موجودی کالا (در اینجا بحث می شود)
روش ثبت دائمی موجودی کالا (در مقاله دیگری بحث می شود)
روش ثبت ادواری موجودی کالا :

درروش ثبت ادواری ، حساب موجودی کالادرطول دوره مالی گردش نداردو تا پایان دوره مالی ,تا قبل ازاصلاحات ,بدون تغییرباقی می ماند وسپس باانجام دوثبت اصلاحی ابتدا مبلغ موجودی کالا دراول دوره ازاین حساب حذف , سپس مبلغ موجودی کالای پایان دوره دراین حساب بدهکارمی شود.

امروزه با وجود نرم افزارهای حسابداری بسیار زیادی که در بازار وجود دارند ، معمولا از روش ثبت ادواری استفاده نمی شود و از ثبت دائمی موجودی کالا استفاده می شود.

سیستم ارزیابی ادواری موجودیها(Periodic Inventory system ):

در این سیستم مسائل انبارداری به صورت زیر است :

در اول دوره حساب معین موجودی کالا به میزان ارزش موجودی کالا در انبار بدهکار می شود.
هنگام خرید کالا، حساب معین خرید کالا بدهکار می شود و حساب معین موجودی کالا تغییری نمی کند.
هزینه های اضافی خرید کالا مانند حمل به حساب موجودی کالا گذاشته نمی شوند.
هنگام فروش و خروج کالا از انبار ، حساب موجودی انبار تغییر نمی کند.
بهای تمام شده کالای فروش رفته و موجودیهای پایان دوره انبار در پایان دوره مالی به هنگام تهیه صورتهای مالی محاسبه می شود.
در این روش موجودیهای آخر دوره شمارش شده و ارزش آن بر مبنای یکی از روشهای پذیرفته شده گردش بهای تمام شده تعیین می شود و حسابدارها با کسر کردن ارزش آن از بهای تمام شده کالای آماده برای فروش (که خود از موجودیهای اول دوره بعلاوه خرید طی دوره بدست می آید) بهای تمام شده کالای فروش رفته را محاسبه می نمایند:

ارزش کالای آماده برای فروش = ارزش موجودی در ابتدای دوره + خرید موجودی طی دوره

بهای تمام شده کالای فروش رفته = ارزش کالای آماده برای فروش منهای ارزش موجودی در پایان دوره

روشهای مختلف ارزیابی ادواری موجودیها به سه دسته کلی تقسیم می شود که عبارتند از:

1- روش اولین صادره از اولین وارده (FIFO)

2- روش اولین صادره از آخرین وارده (LIFO) (در حال حاضر قابل قبول نیست و نمی توان از آن استفاده نمود)

3- روش میانگین موزن (Weighted Average )

 

مثال: موجودی اول فروردین مساوی 20 واحد و بهای تمام شده یک واحد آن بالغ بر 100 ریال است. در طول این ماه 50 واحد از این کالا خریداری شده است که بشرح زیر می باشند که وارد انبار شده بودند:

 

تاریخ                           تعداد وارده  فی  مبلغ کل وارده  هزینه های حمل  

موجودی اول فروردین        20            100  2000      

خرید 11 فروردین             20            105  2100             100 ریال هزینه حمل

خرید 15 فروردین             10            110  1100             60 ریال هزینه حمل

خرید 30 فروردین             20            120  2400             150 ریال هزینه حمل


 

جمع                            70                    7600             310 ریال

 

 

 بنابراین تا حالا حسابها به صورت زیر در دفاتر ثبت شده اند:

حساب                  شرح                                 بدهکار                       بستانکار

موجودی کالا            موجودی اول دوره                  2000                     

حساب خرید کالا       خرید 11 فروردین                  2100

حساب خرید کالا       خرید 15 فروردین                  1100

 حساب خرید کالا      خرید 30 فروردین                  2400  

هزینه های حمل       جمع هزینه های حمل            310

 

توجه کنید که طرف حساب بستانکار در ثبت های بالا می تواند مختلف باشد که ما در اینجا ثبت نکرده ایم.


از 70 واحد کالای خریداری شده بالا، 40 واحد آن در طول فروردین  بفروش رفته است و 30 واحد از آن باقی مانده است صورت ریز فروشهای ماه بشرح زیر می باشد:

تاریخ                         تعداد صارده            فی              مبلغ کل صارده            

فروش 5 فروردین          10                      130             1300

فروش 12 فروردین         20                     130             2600

فروش 15 فروردین         5                       130             650

فروش 21 فروردین         5                       140              700


 

جمع                          40                                       5250

  

 

فروش های بالا دارای ثبت های خاص در حسابداری فروش هستند که مورد بحث ما نیست و قیمت های ذکر شده در جدول بالا هم نباید ما را گمراه کند و فکر کنیم که در حسابداری انبار تاثیری دارند زیرا آنها قیمت فروش هستند. حالا به بحث خود بر می گردیم.


شرکت فوق برای ارزیابی 30 واحد کالای خود که در انبار مانده است ناگزیر است از یکی از روشهای ادواری قیمت گذاری بهره جوید.

در اینجا ما به سه روش LIFO ، Weighted Average ، FIFO ، ارزش موجودی پایان دوره و به تبع آن بهای تمام شده کالای فروشی رفته و اثرات محاسبه سه روش بر سود آوری را محاسبه خواهیم کرد:

برای خواندن بقیه این مقاله و همچنین مقالات مشابه دیگر از طریق لینک زیر به وب سایت شرکت داده پردازان ارگس مراجعه نمایید.

 

روش های ثبت موجودی و تاثیر آن در سود (زیان) شرکت