آشنایی با رشته حسابداری

حسابداری عبارتست از فن طبقه بندی، ثبت و تجزیه و تحلیل در آمدها و هزینه های یک بنگاه اقتصادی. به عبارت دیگر حسابداری عبارتست از شناسایی و ثبت رویدادهای مالی یک بنگاه اقتصادی و سپس گزارش دادن به استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری.

این اطلاعات باید به موقع در اختیار استفاده کنندگان قرار گیرد تا آنها بتوانند بر مبنای این اطلاعات تصمیمات  صحیح و دقیق برای کسب و کار خود اتخاذ کنند. بنابراین حسابداری نقش مهمی را در سیستم اقتصادی و اجتماعی هر جامعه ای ایفا می کند.

حسابداری

 در دنیای متغیر بازرگانی و صنعتی، نقش حسابداری عملاً و به تدریج تکامل پیدا کرده است. و علاوه بر وظیفه کنترل که نتیجه بسیار طبیعی کار حسابداری است، در مؤسسات اقتصادی با برنامه ریزی بازرگانی و پیش بینی های اقتصادی نیز نقش مهمی را بر عهده گرفته است.

 

این رشته رکن اصلی نظام اطلاع رسانی مالی و اقتصادی هر جامعه به شمار می رود.

 

گرایشها

فارغ‌التحصیلان این رشته پس از اتمام تحصیل می‌توانند در سطوح مختلف و شاخه‌های متفاوت عهده دار انجام امور مالی گردند که شرح آن چنین است:

* حسابداری

فارغ‌التحصیلان می‌توانند در کلیه موسسات و واحدهای تجاری، اعم از دولتی یا خصوصی به عنوان حسابدار در شاخه‌های زیر مشغول کار شوند:

حسابداری مالیدر کلیه شرکت‌ها و موسسات تجاری و غیرانتفاعی.

حسابداری بهای تمام شدهدر کلیه واحدهای صنعتی و شرکت‌های تولیدی.

حسابداری دولتی: در کلیه سازمان‌ها و ادارات دولتی به عنوان حسابدار یا عامل ذیحساب.

حسابداری مالیاتی: در ادارات دارایی.

حسابداری بیمه: در موسسات بیمه.

 

حسابداری بانک‌ها: در شعبه‌ها و سرپرستی بانک‌ها.

حسابداران پس از مدتی اشتغال به کار حسابداری می‌توانند در سمت مدیریت مالی واحدهای تجاری، ایفای نقش نمایند.

* حسابرسی

فارغ‌التحصیلان رشته حسابداری قادرند با توجه به شاخه‌های حسابداری در بند الف در حرفه حسابرسی شاغل شوند. شاغلان حرفه حسابرسی در یک تقسیم بندی کلی به دو گروه اصلی تفکیک می‌شوند:

حسابرسان داخلی: این گروه از حسابرسان، کارمند واحد مورد رسیدگی هستند، و در واقع رابط میان هیات مدیره و شرکت بوده و گزارش رسیدگی خود را به طور هفتگی، ماهانه یا سالانه به مدیرعامل و هیات مدیره ارائه می‌دهند. این گروه از حسابرسان عملیات داخل واحد تجاری را رسیدگی می‌کنند.

حسابرسان مستقل: این گروه از حسابرسان، افرادی هستند که در موسسات حسابرسی مشغول کار هستند و بر اساس قرارداد میان شرکت‌ها یا سازمان‌ها با این موسسات، عملیات حسابداری و مالی واحد تجاری را بر اساس اصول و موازین حسابداری مورد رسیدگی قرار می‌دهند و گزارش خود را به مجمع عمومی صاحبان سهام ارائه می‌کنند. در واقع حسابرسان مستقل رابط میان صاحبان شرکت و هیات مدیره شرکت می‌باشند.

در حال حاضر در ایران، سازمان حسابرسی به عنوان یک سازمان دولتی، بزرگترین موسسه حسابرسی است و در کنار آن سایر موسسات حسابرسی دولتی و خصوصی مشغول فعالیت می‌باشند.

*دروس این رشته

اصول حسابداری 1و2 که در آن اصول و ثبت رویدادهای مالی بررسی می شود.

حسابداری

سازمان و مدیریت: که در تاریخ زندگی اجتماعی انسان کمتر فعالیتی به اندازه اداره سازمانها اهمیت داشته زیرا انسان با اداره بهتر انواع سازمانهای اجتماعی از طریق برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل فعالیت های افراد با صرف حد اقل هزینه افزایش می دهد.

حسابداری شرکت ها : با هدف تاکید یر جنبه های کاربردی و شرایط محیطی به بررسی و عملکرد شرکت های تضامنی و نسبی و سهامی با توجه به قانون مالیات و سایر قوانین موضوعه کشور است.

مفاهیم و روش های آماری: که از ترکیب و تلفیق تعاریف مختلف آمار و توصیف مشاهدات تجربی و احتمالی و استدلال استنباطی توصیفی را ممکن می سازد.

حسابداری بهای تمام شده: که استفاده از آن برای دستیابی به بهای تمام شده ی محصولات تولیدی و خدمات ارائه شده جهت بهبود وضعیت اقتصادی و صنعتی کشور ضروری می باشد، به عبارت دیگر سود باید از تقلیل بهای تمام شده به دست آید از طریق افزایش بهای فروش تا زمینه رقابت ایجاد گردد.

ریاضیات امور مالی: برای رفع بسیاری از مشکلات فرهنگی اقتصادی اجتماعی از ریاضیات استفاده می شود و باری تعیین اغلب اقلام مجهول و نا مشخص  مثل پیش بینی نرخ تورم یا نرخ بسیاری از معادلات با متغیر ها و درجات مختلف استفاده می شود.

توصیه می شود دانشجویان حسابداری حتما با نرم افزار های حسابداری که در بازار هستند آشنا شده و درباره این نرم افزار های حسابداری نیز اطلاعات کسب نمایند. تسلط بر این نرم افزار های حسابداری هم باعث کمک به فهم مسائل حسابداری شده و هم برای پیدا کردن یک شغل مناسب امتیاز محسوب می شود.
در این بین نرم افزار حسابداری باتیس و نرم افزار حسابداری سما و نرم افزار حسابداری بیت ، محصول شرکت داده پردازان ارگس می تواند کمک شایانی به دوستان نماید. ضمن اینکه فیلم های آموزشی این نرم افزار های حسابداری در سایت شرکت داده پردازان ارگس موجود است و برای دانلود می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید.
 

انجام دادن یک عمل و حتی خود داری از یک عمل، مستلزم تصمیم گیری و لازمه ی تصمیم گیری، آگاهی است. برای آگاهی باید اطلاعات موجود درباره ی موضوع تصمیم را گرد آوری و اطلاعات مؤثر در تصمیم گیری را انتخاب نمود؛ و بر اساس این اطلاعات، تصمیمات مختلفی را می توان نسبت به یک موضوع گرفت، تعیین و آثار و نتایج هر یک را ارزیابی کرد. در این صورت، تصمیمی که در نهایت گرفته می شود آگاهانه و معقول خواهد بود.

حسابداری در ایران

حسابداری در ایران در حوزه نظری  رشد کمّی زیادی کرده‌است و پایه گذاری تحصیلات تکمیلی با این نگاه به حسابداری صورت گرفته و توسعه یافته‌است. با این وصف تعریفی از حسابداری در ایران غالب است که مضمون و محتوای آن صرف نظر از چینش یا تفاوت ظاهری الفاظ آن برای همه دانش آموختگان حسابداری ایران شناخته شده‌است. بر اساس این تعریف: حسابداری عبارت است از فرآیند شناسایی، جمع آوری، ثبت، طبقه بندی، تلخیص، گزارشگری، و تحلیل رویدادهای مالی یک شخصیت اقتصادی در یک دوره مالی معین بر اساس واحد پول ملی. این تعریف ترجمه کاملی است از تعاریف مختلفی که از حسابداری در عصر پازیتیویسم یعنی دهه‌های40الی 60 سده پیشین در دنیا رواج داشته‌است.

سید حسن سجادی نژاد و همچنین اسماعیل عرفانی و دکتر عزیز نبوی از بنیانگذاران حرفه حسابداری در ایران به شمار می‌روند که با تأسیس مدرسه عالی حسابداری شرکت ملی نفت و موسسه عالی حسابداری توانستند بیش از 6000دانش آموخته رشته‌های حسابداری و حسابداری دولتی و حسابرسی پرورش دهند.

 

تهیه کننده: محمدصادق ابراهیمی

آماده کردن برای سایت : مجتبی کمانکش

اهمیت مدیریت ارتباط با مشتری و اهداف آن

سیستم مدیریت ارتباط با مشتری ( CRM ) بر توانمندسازی سازمان به منظور ارایه خدمات بهتر به مشتریان از طریق ایجاد فرایندهای خودکار، یکپارچه و قابل اطمینان تمرکز دارد. و این مهم را به صورت‌های مختلف از طریق جمع‌آوری، پردازش و تلفیق اطلاعات (از منابع گوناگون) ، پوشش می دهد.

در سیستم مدیریت ارتباط با مشتری ارگس، که یکی از زیر سیستم های نرم افزار حسابداری باتیس می باشد ، کلیه اطلاعات مربوط به مشتری از زیر سیستم های مختلف مانند زیر سیستم خرید و زیر سیستم فروش ، زیر سیستم خزانه داری و زیر سیستم حسابداری جمع آوری و پردازش شده و در یک نگاه به سازمان می گوید که اکنون مشتری در چه وضعیتی می باشد. چه از نظر مالی و چه از نظر سود دهی و ....

با این تعریف می‌توان گفت هدف اصلی سیستم مدیریت ارتباط با مشتری، افزایش رضایت مشتری و سازمان، همچنین افزایش منافع طرفین و ارتقای کارایی در ساختارهای بازاریابی، فروش و خدمات و پشتیبانی است. در حقیقت امروزه مشتری به دنبال منافع حاصل از خرید بوده و پیش از آن که از سازمان انتظار محصول را داشته باشد، انتظار ارزش  افزوده را دارد.

این امر، نقطه عطفی در رقابت سازمان‌ها است؛ بنابراین یکی دیگر از مزایای استفاده از سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) ، تامین ارزش افزوده برای مشتری خواهد بود. از طرف دیگر همان‌طور که اشاره گردید، مشتری عامل حیات سازمان است، بنابراین از دیگر اهداف CRM می توان به جذب و حفظ مشتریان و در نهایت بقای حیات سازمان اشاره نمود.

علاوه بر موارد فوق، می‌توان اهداف دیگری نظیر استفاده از فناوری و منابع انسانی در راستای شناخت رفتارهای تجاری مشتریان همچنین شناسایی منافعی را که هر مشتری برای سازمان ایجاد می کند، منتسب به CRM دانست.

در ادامه به برخی از اهداف فرعی CRM به صورت کلی اشاره شده است:

  • مدیریت و سازماند‌هی ارتباط میان سازمان و مشتری
  • تسهیل و تسریع فرایندهای بازاریابی، فروش و خدمات و پشتبانی
  • پایین‌آوردن هزینه‌های جاری مرتبط با سازمان و مشتری
  • کاهش هزینه‌های بازاریابی، فروش، توزیع و خدمات و پشتیبانی
  • برتری یافتن نسبت به سایر رقبا در شناسایی جذب موقعیت‌های بازار
  • ایجاد امنیت، سرعت و دقت در بهره‌گیری و استفاده از اطلاعات
  • تحلیل پیش‌بینی وضعیت فروش و به تبع آن افزایش سود و درآمد سازمان
  • کوتاه‌کردن چرخه فروش و ارایه خدمات
  • حفظ مشتریان قدیمی و جلب رضایت آنها همچنین جذب و سازمان‌دهی مشتریان جدید
  • کاهش زمان و هزینه پاسخ‌گویی و پوشش نیاز‌های مشتریان
  • ارتقای سطح ارایه خدمات به مشتریان
  • ارایه خدمات جانبی به صورت موثرتر

علاوه بر اهداف اشاره شده در خصوص CRM، اهداف دیگری نیز از جنبه‌های گوناگون قابل شناسایی و بررسی‌اند که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است:

بر اساس دیدگاه نول که در سال 2000 میلادی مطرح شد، رویکرد CRM شناسایی و ارایه عواملی است که برای مشتریان ایجاد ارزش می‌کنند. با توجه به این دیدگاه در حالی که مشتریان دارای نگرش‌های مختلفی نسبت به ارزش‌ها هستند، روش‌های گوناگونی برای ارضای هر کدام از آنها وجود دارد . بنابراین از منظر این تعریف، اهداف CRM را می توان به صورت زیر فهرست کرد:

  • شناسایی ارزش‌های خاص مشتریان
  • درک اهمیت نسبی آن نیازها برای مشتریان
  • تعیین میزان و نوع اثرگذاری ارزش‌های متناسب با هر مشتری
  • تشخیص، ارتباط و ارایه ارزش‌های متناسب با هر مشتری
  • اندازه‌گیری نتایج و تامین بازده سرمایه گذاری

در نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری ، هر کاری در ارتباط با مشتری انجام می گیرد ، ثبت و نگهداری می شود ، بنابراین می توان نیازهای مشتریان را به صورت دقیق شناسایی و میزان اثرگذاری آن نیازها را شناسایی کرد.

بارنت نیز در سال 2001 تصریح می‌کند که اهداف CRM را به‌طور عموم می‌توان در سه گروه صرفه‌جویی در هزینه‌ها، افزایش درآمد و آثار استراتژیک بررسی نمود. وی بیان می‌دارد که اهداف زیر برای سازمانی که CRM را اجرا می‌کند، منطقی به نظر می آید:

  • افزایش درآمد حاصل از فروش: وقتی سازمان‌ها زمان کمتری را صرف جمع‌آوری اطلاعات مشتریان می نمایند، قادر خواهند بود زمان بیشتری را به خود مشتریان اختصاص دهند که این امر در بالا بردن درآمد آنها موثر است.
  • افزایش سود: شناخت مشتریان، همچنین ارایه ارزش‌ها و تخفیف قیمت به آنها، افزایش سود را به دنبال خواهد داشت.
  • بهبود میزان موفقیت: سازمان‌ها با اجرای CRM از رفتار ناصحیح با مشتریان در فرایند فروش اجتناب می‌کنند.
  • افزایش میزان رضایت مشتریان : پس از آن که مشتریان پی می‌برند محصولات سازمان هم‌راستا با نیازهای مشخص آنهاست، احساس رضایت می‌کنند
  • کاهش هزینه‌های اداری بازاریابی و هزینه‌های عمومی فروش: هنگامی که سازمان‌ها تخصصی شده و دارای اطلاعات مناسبی درباره مشتریان خود باشند، این امر به وقوع می‌پیوندد. بنابراین از منابع خود بهتر استفاده می‌کنند و هیچ یک از فعالیت‌های آنها با اتلاف زمان یا هزینه همراه نخواهد بود.

از منظری دیگر گالبریس و راجرز معتقدند که عوامل بسیاری بر تصمیم خرید مشتری تاثیرگذار هستند، بدین صورت که مشتریان محصولاتی (کالا و خدمات) را خریداری می‌کنند که انتظارتشان را برآورده کرده یا فراتر از آن باشد. به بیانی دیگر، ارزش افزوده‌ای که آن محصول به همراه دارد، برای آنها مهم است.

امروزه با وجود رقابت شدید و جهانی، این مساله که یک سازمان ملزم است انتظارات مشتریان را به گونه‌ای برآورده کند تا به بقای بلندمدت خود کمک کند، اهمیت ویژه‌ای دارد. بر همین اساس، این دو محقق سه هدف عمده CRM را تولید سفارشی، ایجاد ارتباطات موثر و متقابل (مسیر ارتباطی خاص برای هر مشتری) و همچنین ارایه خدمات پشتیبانی و پس از فروش می‌دانند.

آموزش حسابداری جلسه اول بخش دوم

برای دانلود آموزش حسابداری جلسه اول بخش دوم بر روی لینک زیر کلیک نمایید. در صورت خراب بودن لینک لطفا اطلاع دهید ممنون


پسورد: argess.ir

لینک دانلود 


منبع: شرکت داده پردازان ارگس

آموزش حسابداری جلسه اول بخش اول

برای دانلود آموزش حسابداری جلسه اول بخش اول بر روی لینک زیر کلیک نمایید. در صورت خراب بودن لینک لطفا اطلاع دهید ممنون


پسورد: argess.ir

لینک دانلود


منبع: شرکت داده پردازان ارگس

آشنایی با مدیریت ارتباط با مشتری CRM

مقاله زیر علاوه بر معرفی اجمالی CRM ، اهمیت داشتن نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری را برای سازمانها نشان می دهد. در پایان این مقاله هم نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری ارگس معرفی شده است و لینک امکانات این نرم افزار آمده است که با کلیک بر روی آن می توانید وارد سایت شرکت داده پردازان ارگس شده و امکانات نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری ارگس را ببینید.

در دنیای رقابتی امروز ، اعتبار یک سازمان موفق ، بر پایه روابط بلند مدت و موثر با مشتریان بنا می شود. از این رو مشتری و رضایت او رمز موفقیت هر سازمان و ضامن بقای آن محسوب می شود. در همین خصوص مهم ترین عامل جلب رضایت و ایجاد وفاداری مشتریان را می توان علاوه بر دریافت محصولات مورد انتظار ، ارائه خدمات برتر و مناسب به آنها دانست و سازمانی که یکی از اهداف خود را ارائه خدمات مناسب و خلق ارزش با محوریت تامین انتظارات و نیازهای مشتری قرار داده باشد، می تواند با رعایت و به کارگیری سایر اصول مدیریت در کنار قابلیتهای فناوری اطلاعات ، حرکت خود را مسیر موفقیت تضمین کند.

 

توجه به مشتری در قالبهای مختلف نظیر جلب رضایت مشتریان، جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی تجلی پیدا می کند و از آن با نام "مشتری محوری" یاد می شود که بر ارائه خدمات مناسب بر پایه شناخت و پوشش نیازها، علاقمندیها و انتظارات مشتریان در تقابل با امکانات سازمان اشاره دارد.

 

از جمله ویژگیهای مشتری محوری که جایگاه خاصی به آن بخشیده است حفظ یکپارچگی اطلاعات مربوط به مشتریان جهت ارائه خدمات بهتر به آنها است. این اطلاعات یکپارچه و مرتبط به هم ، سازمان را در جهت ارائه خدمات مناسب و مطابق با نیازها و انتظارات مشتریان، همچنین تهیه گزارش های تحلیلی و آماری یاری می کنند.

 

با توجه به مباحث فوق مشخص می شود که یکی از اصول مهم مشتری محوری، ایجاد و حفظ رابطه ای موثر، مستمر و مناسب با مشتری است. بنابراین تعریف چگونگی و ماهیت این ارتباط اهمیت فراوانی دارد. این ارتباط پویا و با اهمیت می بایست با توجه به شیوه های کارآمد و بر اساس برنامه ها و فرآیندهای مدون و مطابق با اهداف، امکانات و سیاستهای سازمان برنامه ریزی شده و اجرا گردد. در همین راستا و با هدف فوق، نظام و سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری CRM شکل گرفته و توسعه پیدا کرده اند و امروزه نیز با تجهیز آنها به وسیله قابلیتهای مختلف فناوری اطلاعات ، شاهد تحولات گسترده ای در شیوه های تجارت، نحوه مدیریت و ارتباط سازمان با مشتریان هستیم.

 

در یک جمع بندی می توان گفت که مدیریت ارتباط با مشتری نظامی است که سعی بر آن دارد کلیه فرآیندها و ارتباطات درون و برون سازمانی مرتبط با مشتری را به صورت یکپارچه و هماهنگ با مطلوبیت ها و منافع هر دو طرف (مشتری و سازمان) سازمان بخشیده و راهبری کند. همان طور که اشاره شد امروزه با مطرح شدن قابلیت های فناوری اطلاعات و کاربرد آنها در مدیریت ارتباط با مشتری CRM سیستم های مذکور در قالب نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (نرم افزار CRM) و راه حل های سازمانی ارائه می شوند.

 

هر چند برقراری ارتباط با مشتریان به صورت یک نظام سازمانی بسیار مهم است لیکن هنگامی که این نظام با ابزار فناوری اطلاعات تجهیز و پشتیبانی می شود، ارزش افزوده فراوانی را برای سازمان به دنبال خواهد داشت.

 

البته باید توجه داشت که نمی توان منکر تاثیر و جایگاه مهم عامل انسانی در این نظام شد، چرا که در آخرین سطوح تحلیل و استنتاج اطلاعات، تنها خرد و اندیشه آدمی است که می تواند نقش ایفا کرده و با توجه به ابعاد و متغیرهای مختلف ، اقدام به تصمیم گیری کند.

 

قسمت های اساسی نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری

نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری CRM دارای سه قسمت اساسی می باشد. قسمت اول را بازاریابی یا همان Marketing می نامند. در این قسمت از نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری یک سرنخ از یک مشتری بالقوه پیدا و ثبت می شود و مذاکره با وی تا حصول نتیجه ادامه پیدا می کند.

قسمت دوم را فروش و یا همان Sales می نامند. کلیه پروسه فروش در این قسمت از نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری است.

قسمت سوم را خدمات پس از فروش یا همان Service می نامند. کلیه خدمات پس از فروش در این قسمت از نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری نگهداری و مدیریت می شود.

شرکت داده پردازان ارگس در جهت تامین نیازهای سازمان های مختلف به نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری اقدام به تولید نرم افزار CRM نموده است. این نرم افزار که یکی از زیر سیستم های نرم افزار حسابداریباتیس می باشد دارای هر سه قسمت بازاریابی ، فروش و خدمات پس از فروش می باشد. جهت دیدن امکانات نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری شرکت داده پردازان ارگس از لینک زیر استفاده نمایید.

 

امکانات نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری ارگس