امکانات نرم افزار حسابداری تجمیعی

بعد از یکسال ثبت اسناد حسابداری در نرم افزار حسابداری ، موقع بستن حسابها و رد کردن اظهارنامه مالیاتی میرسه. بعد از اون هم بحث نوشتن دفاتر قانونی کل و روزنامه پیش میاد و البته جمع آوری و آماده سازی مدارک مثبته برای رسیدگی به دفاتر قانونی.

اسناد و مدارکی که باید تهیه و جهت ارائه در دسترس باشند عبارتند از :

1-پرینت اسناد حسابداری و ضمیمه نمودن مدارک مثبته به آنها

این مورد را حسابداران به عنوان روکش سند می شناسند. روکش سند همان پرینت سند حسابداری است که در نرم افزار حسابداری ثبت شده است. برخی حسابداران اسناد را در هم ادغام می کنند و برای چند سند ادغام شده در یک سند جمیعی ، یک روکش سند چاپ می کنند.


2- تحریر دفاتر قانونی روزنامه و کل

برای هر کسب و کاری باید دو دفتر پلمپ شده گرفت. این دفاتر قانونی عبارتند از دفتر کل و دفتر روزنامه. دفتر کل و روزنامه ، هر دو بر اساس سرفصل های کل نوشته می شوند. 


3- تهیه تراز آزمایشی حداقل چهارستونی کل و معین ، قبل و بعد از بستن حسابهای موقت

ترازنامه یکی از صورتهای مالی اساسی است. در این سایت در مورد ترازنامه به اندازه کافی بحث شده است.


4- آماده نمودن گردش مواد ، کالای نیمه ساخته ، کالای ساخته و قیمت تمام شده

برای شرکت های بازرگانی و تولیدی ، گردش مواد و کالای انبار از اهمیت خاصی برخوردار است ولی اگر شرکت خدماتی باشید گردش مواد و کالا نخواهید داشت.


5-پرینت دفاتر معین و تفصیلی حسابها

اگر از نرم افزار حسابداری استفاده می کنید ، می توانید دفاتر حسابداری خود را در سطح معین پرینت بگیرید و به دارایی ارائه دهید.


6- تنظیم جدول استهلاکات

اگر اموال و دارایی ثابت دارید و استهلاک آنها را به عنوان هزینه در دفاتر ثبت کرده اید باید جداول آنها را ارائه دهید.


7-تنظیم جدول 12 ماهه خلاصه لیست مالیات حقوق  که با هزینه حقوق همخوان باشد


8-کپی فهرست معاملات فصلی و اظهارنامه ارزش افزوده


9- تصویرصورتحسابهای بانکی و صورت مغایرتهای آنها


10- فهرست و مشخصات کامل کالاهای واراداتی و صادراتی 

- موارد فوق حداقل اسناد و مدارکی است که در زمان رسیدگی بایستی جهت ارائه ، فراهم شده باشند.

فهرست کامل ؛ هنگام صدور و ابلاغ "برگ دعوت ارائه اسناد و مدارک " بر اساس بند 2 ماده 97 ق . م .م  توسط سازمان امور مالیاتی اعلام میگردد.

 

یکی از زیر سیستمهایی که در هنگام نوشتن دفاتر قانونی و تنظیم اظهارنامه مالیاتی و چاپ روکش اسناد به شما کمک می کند ، زیر سیستم حسابداری تجمیعیدر نرم افزار حسابداری یکپارچه است. 

 

اموال و دارایی ثابت در نرم افزار حسابداری یکپارچه

دارایی ثابت یکی از مهمترین دارایی های شرکت های تولیدی و پیمانکاری محسوب می شود. دارایی ثابت همان اموال منقول و غیر منقول هستند که شرکت برای انجام کار خود از آنها بهره می گیرد. یکی از مهمترین هزینه های تولید در شرکت ها ، هزینه استهلاک ماشین آلات تولید است که به عنوان سربار در بهای تمام شده محاسبه می شود.

 

در نرم افزار اموال و دارایی ثابت ، کلیه اموال منقول و غیر منقول شرکت ثبت می شود و جابجایی آنها و استهلاک آنها محاسبه شده و سند حسابداری آن نیز ثبت می شود.

 

در نرم افزارهای حسابداری یکپارچه ، یکی از زیر سیستم های مهم در حوزه مالی ، همان نرم افزار اموال و دارایی ثابت است. این نرم افزار دارای امکاناتی است که در زیر به آن می پردازیم.

 

کارت اموال 

اولین امکان در نرم افزار اموال و دارایی ثابت، کارت اموال است که در آن تمام اطلاعات اموال و دارایی ثابت شرکت ها ثبت می شود. اطلاعاتی از قبیل نام و پلاک اموال ، تاریخ بهره برداری از اموال ، مبلغ خرید ، روش و درصد محاسبه استهلاک و مرکز هزینه ای که اموال در آن وجود دارد و سند حسابداری هزینه استهلاک باید در آن مرکز هزینه ثبت شود.

 

انواع اموال

این امکان معمولا به عنوان اطلاعات پایه در نظر گرفته می شود. در برخی از نرم افزار های اموال و دارایی ثابت ، نوع اموال به صورت ثابت به 5 دسته تقسیم می شود. زمین ، ساختمان، ماشین آلات، اثاثه و ابزار آلات. ولی در برخی نرم افزارهای حسابداری بزرگتر و پیچیده تر ، انواع اموال به عنوان یک اطلاعات پایه در اختیار کاربر قرار داده شده است. 

 

جابجایی اموال و دارایی ثابت

برخی از اموال و دارایی ثابت ها منقول هستند به این معنی که می توان آنها را جابجا کرد. برخی دیگر غیر منقول هستند و نمی توان آنها را جابجا کرد. مثلا در مورد زمین و ساختمان به این گونه است. زمین و ساختمان اموال غیر منقول هستند و جابجایی آنها غیر ممکن است. 

در نرم افزار های حسابداری که شامل زیر سیستم اموال و دارایی ثابت هستند ، گزینه جابجایی اموال وجود دارد. در جابجایی اموال ، یک دارایی ثابت را از جایی مثلا از یک مرکز هزینه به جای دیگر به یک مرکز هزینه دیگر منتقل می کنیم. بنابراین محاسبه استهلاک این دارایی ثابت هم باید در دو مرکز هزینه ثبت شود و بر اساس مدت زمانی که دارایی ثابت در آن مرکز بوده است.

 

محاسبه استهلاک

یکی از هزینه های مهم در بهای تمام شده کالا و خدمات هزینه های استهلاک اموال و ماشین آلاتی است که در شرکت مورد استفاده قرار می گیرند. معمولا هزینه های استهلاک به صورت غیر مستقیم و به عنوان سربار در محاسبه بهای تمام شده نقش دارند. در نرم افزار های حسابداری یکی از کارهایی که نرم افزار انجام می دهد بحث محاسبات مربوط به هزینه های استهلاک است.  برخی اموال استهلاک پذیر نیستند ولی برخی از اموال استهلاک پذیرند. استهلاک هم بر اساس نوع استهلاک و عمر مفید محاسبه می شود.

 

تجدید ارزیابی اموال

معمولا در کشورهایی که تورم بالا وجود دارد اموال و دارایی ثابت بیش از ارزش دفتری ، می ارزند. بر اساس اصول حسابداری بهای تمام شده یک دارایی ثابت باید بر اساس هزینه پرداخت شده در زمان خرید و تصاحب آن دارایی ثابت در دفاتر ثبت شود و بر اساس قوانین محاسبه استهلاک ، این دارایی ثابت در طول مدت معینی مستهلک شود. مثلا یک ماشین راه سازی را در نظر بگیرید . مثلا این ماشین 10 سال گذشته ، به مبلغ 100 میلیون تومان خریداری شده است و در طول مدت 10 سال کاملا مستهلک شده و ارزش دفتری آن الان صفر است. ولی با توجه به تورم و 3 برابر شدن مبلغ دلار ، آن ماشین راه سازی بعد از 10 سال حتی ممکن است بیش از 100 میلیون تومان ارزش داشته باشد. 

شرکت ها می توانند هر چند وقت یکبار دارایی ثابت خود را تجدید ارزیابی کنند و به عنوان سود در دفاتر خود ثبت کنند.

 

در نرم افزار های حسابداری که اکنون در بازار وجود دارد ، معمولا زیر سیستم اموال و دارایی ثابت نیز وجود دارد که امکاناتی که در بالا نام بردیم باید در آن وجود داشته باشد. البته امکانات زیاد دیگری نیز وجود دارد مثل تعمیر و نگهداری اموال و دارایی ثابت و بحث مربوط به جمعدار اموال و ... 

 

یکی از زیر سیستم های نرم افزار حسابداری باتیس ، نرم افزار اموال و دارایی ثابت می باشد که علاوه بر امکانات فوق دارای گزارشات متنوع دیگری نیز می باشد.

 

برای دیدن امکانات نرم افزار حسابداری باتیس از لینک زیر استفاده نمایید.

امکانات نرم افزار حسابداری باتیس 

 

برای دیدن امکانات نرم افزار اموال و دارایی ثابت از لینک زیر استفاده نمایید.

امکانات نرم افزار اموال و دارایی ثابت ارگس

 

خزانه داری در نرم افزار حسابداری یکپارچه

نرم افزار حسابداری یکپارچه موجود در بازار نرم افزار های حسابداری ایران ، معمولا دارای قسمت های دریافت و پرداخت و عملیات چک و تنخواه داری هستند. امروزه به این قسمت ها ، نرم افزار خزانه داری می گویند. 

در نرم افزار حسابدرای یکپارچه ، معمولا با ثبت عملیات در نرم افزار خزانه داری ، سند حسابداری مربوط به آن عملیات به صورت اتوماتیک در نرم افزار حسابداری مالی ثبت می شود و دیگر نیازی به ثبت جداگانه سند حسابداری عملیات مربوطه نیست. برای مثال به محض ثبت یک برگ دریافت در نرم افزار خزانه داری ، سند حسابداری مربوط به آن دریافت در نرم افزار حسابداری مالی به صورت اتوماتیک ثبت می شود که در آن ، شخص پرداخت کننده وجه ، که در اکثر مواقع مشتری می باشد بستانکار و گیرنده وجه که صندوق و یا بانک و یا اسناد دریافتی می باشد بدهکار می شود.

 

برخی مزایای استفاده از نرم افزار خزانه داری ارگس

کمک به تصمیم‌گیری مدیران از طریق ارائه‌ی اطلاعات منسجم و دقیق

پیگیری و اطلاع یافتن از اسناد و وجوه دریافتی و پرداختی مشتریان و تأمین‌کنندگان به سادگی امکان‌پذیر است.  گردش وجوه و اسناد در داخل سازمان و کنترل نقدینگی ساده شده و اطلاعات کافی برای تخصیص منابع مالی به فعالیت‌های جاری و آینده وجود دارد.

پیگیری سریع اسناد و وجوه دریافتی و پرداختی

می‌توانید عملیات انجام شده بر روی اسناد دریافتی و پرداختی را به سادگی و با جزئیات کامل ردیابی کنید. تمامی مبادلات از دریافت یک سند تا واگذاری، واخواست و حقوقی کردن آن و هر مبادله دیگری قابل ردیابی است. همچنین انتقال‌های درون سازمانی مانند بانک‌ها و صندوق‌ها قابل انجام و گزارش‌گیری است.

 

قسمت های مختلف یک نرم افزار خزانه داری می تواند به صورت زیر باشد:

قسمت دریافت وجه

دریافت وجه یکی از مهمترین قسمت های نرم افزار خزانه داری است. تمام دریافتهای یک کسب و کار در این برگ دریافت ثبت می شوند. ثبت دریافت در این قسمت در نرم افزار حسابداری یکپارچه باعث ثبت سند حسابداری به صورت اتوماتیک در نرم افزار حسابداری مالی می شود. دریافت وجه می تواند به صورت نقدی باشد که در این صورت وجه دریافتی وارد صندوق می شود و یا می تواند به صورت واریز به حساب و کارت به کارت باشد که در این صورت وجه دریافتی وارد حساب بانکی می شود و یا می تواند به صورت دریافت چک باشد که چکهای دریافتی وارد صندوق شده و در سند حسابداری در سر فصل اسناد دریافتی ثبت می شوند.

 

قسمت پرداخت وجه

پرداخت وجه یکی از مهمترین قسمت های نرم افزار خزانه داری است. تمام پرداخت های یک کسب و کار باید در این برگ پرداخت ثبت شوند. ثبت پرداخت در این قسمت در نرم افزار حسابداری یکپارچه باعث ثبت سند حسابداری به صورت اتوماتیک در نرم افزار حسابداری مالی می شود. پرداخت وجه می تواند به صورت نقدی باشد که در این صورت وجه پرداختی از صندوق پرداخت می شود و یا می تواند به صورت به صورت کارت به کارت باشد که در این صورت وجه پرداختی مستقیما از حساب بانکی پرداخت می شود و یا می تواند به صورت پرداخت چک باشد که چکهای پرداختی درگیر می شوند و در سند حسابداری در سر فصل اسناد پرداختی ثبت می شوند. و یا خرج کردن چک اشخاص می تواند باشد.

 

قسمت عملیات چک پرداختی

چکهای پرداختی ، همان چکهایی هستند که از دسته چک خودتان به مشتری می دهید. این چکها معمولا ابتدا در سیستم به صورت تعریف دسته چک ، تعریف می شوند و سپس در برگ پرداخت اطلاعات آنها پر می شود. مثل اینکه چه کسی چک را دریافت می کند، مبلغ و تاریخ سررسید چک چیست و .... 

در زمانی هم چک توسط مشتری وصول می شود باید در سیستم ثبت گردد تا سند حسابداری آن در نرم افزار حسابداری مالی ثبت شده و پول از حساب بانک کسر گردد. 

به صورت خلاصه چند عملیات مربوط به چکهای پرداختی وجود دارد که عبارتند از :

تعریف حسابهای جاری شرکت

تعریف دسته چکها

ثبت مشخصات چک در برگ پرداخت و یا اول دوره

اعلام وصول چک پرداختی

اعلام ابطال چک پرداختی (در صورتی که به هر دلیل چک برگشت بخورد و بخواهیم آنرا ابطال کنیم)

 

قسمت عملیات چک دریافتی

چکهای دریافتی ، همان چکهایی هستند که از مشتریان خود می گیرید. این چکها معمولا در برگ دریافت ثبت می شوند و البته برخی هم به صورت چک دریافتی اول دوره ثبت می شوند.  

به صورت خلاصه چند عملیات مربوط به چکهای دریافتی وجود دارد که عبارتند از :

ثبت چکهای دریافتی اول دوره در نرم افزار حسابداری 

دریافت چک دریافتی در برگ دریافت

نقد کردن چک دریافتی 

اعلام واگذاری چک دریافتی به حساب بانک

اعلام وصول چک واگذار شده به حساب بانک

اعلام واخواست چک دریافتی از بانک

اعلام عودت چک دریافتی 

برگرداندن چک دریافتی به صاحب آن

 

نرم افزار حسابداری باتیس ، نرم افزار حسابداری سما و نرم افزار حسابداری بیت محصول شرکت داده پردازان ارگس ، هر سه دارای قسمت خزانه داری می باشند و قسمت های مربوط به دریافت و پرداخت و عملیات چک را دارا می باشند.

نرم افزار خزانه داری برای شرکت های خدماتی ، بازرگانی ، تولید و صنعتی و پیمانکاری مناسب و می توان گفت که لازم است. بنابراین در موقع خرید نرم افزار حسابداری ، سعی کنید که نرم افزار حسابداری خریداری کنید که قسمت خزانه داری را داشته باشد.

 

حسابداری مالی در نرم افزار حسابداری یکپارچه

یکی از مهمترین زیر سیستم های یک نرم افزار حسابداری یکپارچه ، نرم افزار حسابداری مالی می باشد. در این مقاله به قسمت های مختلف و امکانات نرم افزار حسابداری مالی می پردازیم.

 

نرم افزار حسابداری مالی به عنوان هسته اصلی از نرم افزار حسابداری یکپارچه ، امکان دریافت، طبقه‌بندی، جمع‌بندی و یکپارچه‌سازی اطلاعات مالی از سایر سیستم‌ها همچون انبار، فروش، دریافت و پرداخت، دارایی ثابت، حقوق و بهای تمام شده را به‌صورت خودکار فراهم کرده و گزارش‌های مالی یکپارچه‌ای را از وضعیت سازمان در ابعاد مختلف به شما ارائه می‌کند.

 

نرم افزار حسابداری مالی کمک های زیر را به ما می کند:

 

انسجام بخشیدن به اطلاعات حسابداری و مالی

دیگر نیازی نیست که برای ایجاد یک گزارش مالی جامع در سطح سازمان، اطلاعات مختلفی را از بخش‌ها و سیستم‌های مختلف سازمان جمع‌آوری کرد و در یک کار طاقت فرسا و با ابزارهای معمولی آن‌ها را تحلیل کرد، نرم افزار حسابداری مالی ، تمامی این اطلاعات را در قالبی یکسان جمع‌آوری‌ کرده و با تجزیه و تحلیل لازم در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

به‌هنگام نگهداشتن اطلاعات مالی

در نرم افزار حسابداری یکپارچه ، اطلاعات مالی همزمان با انجام عملیات به زیر سیستم حسابداری مالی منتقل می شوند، بنابراین، همواره اطلاعات مالی به روز شده است و تنها کافی است دیگر سیستم‌ها (مانند نرم افزار انبار و حسابداری انبار،نرم افزار فروش و نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری، نرم افزار حقوق و دستمزد و نرم افزار تولید و بهای تمام شده ) را در کنار  نرم افزار حسابداری مالی پیاده‌سازی و تنظیم کنید.

 

تأمین اطلاعات مالی برای تصمیم‌گیری مدیران

تصمیم‌گیری بر مبنای اطلاعات منسجم و به‌هنگام مالی، صحیح‌تر انجام خواهد پذیرفت، و چه بهتر که این اطلاعات به سادگی و سرعت در اختیار مدیران باشد.

 

گزارش‌دهی ساده و کم‌هزینه به ذینفعان بیرونی سازمان

ذی‌نفعان بیرونی به گزارش‌هایی از سازمان شما نیاز دارند که صحت آن‌ها بسیار مهم است. این گزارش‌ها را بدون دغدغه از نرم افزار حسابداری مالی استخراج کنید. ساختارهای قانونی و متداول این گزارش‌ها از پیش‌ تعریف شده و نیازی ندارید آن‌ها را طراحی کنید.

 

حالا که مزایای نرم افزار حسابداری مالی به عنوان یکی از زیر سیستم های نرم افزار حسابداری یکپارچه آشنا شدید، بخش های مختلف یک نرم افزار حسابداری مالی را بررسی می کنیم.

 

بخش های مختلف نرم افزار حسابداری مالی به شرح زیر می باشد:

 

تعریف کدینگ حسابداری 

همانطور که می دانید کدینگ حسابداری یکی از ارکان و ستونهای نرم افزار حسابداری مالی است که در تمام نرم افزارهای حسابداری وجود دارد. حتی نرم افزارهای حسابداری فروشگاهی هم دارای کدینگ حسابداری یا همان سرفصل های حسابداری هستند اگر چه ممکن است که به علت سادگی کار ، این کدینگ حسابداری و تعاریف آن از چشم کاربر پنهان بماند. در مورد کدینگ حسابداری و نحوه تعریف آن یک فیلم آموزشی تهیه شده است که می توانید برای اطلاعات بیشتر به این فیلم آموزشی مراجعه نمایید. ضمنا به علت اهمیت این قسمت یک سری مقالات دیگر نیز بزودی در همین سایت منتشر می شود.

 

عملیات ثبت و نگهداری اسناد حسابداری

در نرم افزار حسابداری مالی، عملیات ثبت و اصلاح سند حسابداری تنها عملیات روزانه ای است که حسابداران با آن سروکار دارند. البته در حال حاضر با وجود نرم افزار های حسابداری یکپارچه ، عملیات ثبت سند حسابداری کم رنگ تر شده است و این قسمت بیشتر برای کنترل و تایید اسناد حسابداری به کار می رود.

 

گزارشات حسابداری

مرور حسابها

یکی از پرکاربردترین گزارشات ممکن در نرم افزار حسابداری مالی ، گزارش مرور حسابها است که می تواند به صورت بالا به پایین و پایین به بالا باشد. بعدا در این مورد بحث خواهیم کرد.

 

گزارش تراز آزمایشی 

تراز یکی از مهمترین گزارشات حسابداری است. در نرم افزار حسابداری را می توانید به صورت 4 ستونی و 6 ستونی و 8 ستونی ملاحظه نموده و چاپ کنید. می توانید فقط حسابهای گردش دار و یا مانده دار را در گزارش بیاورید.

 

گزارش دفاتر

دفاتر حسابداری یکی دیگر از مهمترین گزارشات حسابداری است. در نرم افزار حسابداری یکپارچه دفاتر را می توانید در سطح کل، معین و یا تفضیلی مشاهده و چاپ کنید.

 

جهت اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به نرم افزار حسابداری باتیس و نرم افزار حسابداری سما و نرم افزار حسابداری بیت محصول شرکت داده پردازان ارگس مراجعه نمایید.

 

بخش های مختلف یک نرم افزار حسابداری یکپارچه

بخش های مختلف یک نرم افزار حسابداری یکپارچه که می تواند برای یک شرکت بازرگانی مناسب باشد به قرار زیر است : 

1- بخش اطلاعات پایه

معرفی اطلاعات کالا ها 

در نرم افزار های حسابداری یکپارچه باید بتوان به تعداد دلخواه کالا تعریف کرد. برای هر کالا هم باید بتوان بیش از یک واحد شمارش تعریف کرد. مثلا یک فروشگاه آهن باید بتواند میلگرد را کیلویی خریداری کند و به صورت متری به فروش برساند. این بخش معمولا در نرم افزار انبار در دسترس خواهد بود. کالاها را باید بتوان گروهبندی نمود. 

 

معرفی اطلاعات انبار ها 

کسب و کارها معمولا یک انبار ندارند. در نرم افزار حسابداری  باید بتوان به تعداد دلخواه و به صورت نامحدود انبار تعریف کرد. مثلا انبار فروشگاه و انبار مرکزی و یا انبار محصول ، انبار ابزار آلات و ... . این به این دلیل است که کالاهای مختلف در انبارهای مختلف نگهداری می شوند.

 

معرفی اطلاعات مشتریان به صورت نامحدود

تعریف طرف حسابها و مشتریان یکی از ارکان نرم افزار حسابداری یکپارچه می باشد. باید بتوانید به تعداد نامحدود مشتری و طرف حساب تجاری تعریف نمایید. باید بتوانید مشتریان خود را گروه بندی کرده و برای هر گروه مشتری یک قیمت خاص در نظر بگیرید. معمولا هر کسب و کاری برای هر گروه از مشتریان یک لیست قیمت جداگانه دارد و باید بتواند در نرم افزار حسابداری یکپارچه خود آنها را در سیستم وارد نماید.

 

 

2- بخش خرید کالا و انبارداری

خرید  کالا

کسب و کارهای بازرگانی معمولا کالا را خریداری کرده و در انبار نگهداری می کنند. در نرم افزار حسابداری یکپارچه که می خرید باید توجه کنید که قسمت رسید انبار و ریالی کردن رسید انبار یا همان فاکتور خرید بتواند نیازهای کسب و کار شما را فراهم نماید. در نرم افزار های حسابداری یکپارچه با ثبت خرید کالا، موجودی انبار هم بروزرسانی می شود. در برخی از کسب و کارها ، تاریخ و ساعت ثبت فرم خرید کالا بسیار مهم است. اگر برای شما هم مهم است پس در هنگام خرید نرم افزار دقت کنید که نرم افزار چنین امکانی را داشته باشد. 

 

ثبت سایر هزینه های خرید  کالا

در نرم افزار حسابداری یکپارچه باید بتوانید هزینه های جانبی خرید کالا را نیز وارد نمایید. هزینه هایی مانند حمل کالا، بسته بندی و موارد دیگر . این هزینه ها روی مبلغ کالاها سرشکن می شود و در بهای تمام شده کالا منظور می گردد. 

 

ثبت مالیات بر ارزش افزوده خرید  کالا

در نرم افزار حسابداری یکپارچه باید بتوانید تعیین کنید که مالیات بر ارزش افزوده به صورت اتوماتیک محاسبه شده و در سرفصل حسابداری مناسب ثبت گردد. با توجه به اینکه مبحث حسابداری ارزش افزوده کمی پیچیده است ، نرم افزار حسابداری که تهیه می کنید باید تمامی محاسبات و ثبت سند حسابداری مربوطه را به صورت اتوماتیک برای کاربر انجام داده و کاربر نیازی به دانستن اطلاعات حسابداری در این زمینه ندارد.

 

 

3- بخش فروش کالا

فروش  کالا

توسط این قسمت فروش ها را ثبت می کنید. با ثبت فروش کالا، موجودی انبار هم بروزرسانی می شود. اگر در کسب و کار خود بیش از یک مرکز فروش دارید ، باید از نرم افزاری استفاده نمایید که این قسمت را داشته باشد. مثلا اگر هم فروشگاه دارید و هم از شعبه مرکزی شرکت فروش انجام می دهید می توانید فروش های شعبه مرکزی را از فروش های فروشگاه جدا ثبت کنید.

نرم افزار حسابداری بیت - نرم افزار فروش

تسویه فاکتور فروش

توسط این قسمت می توانید فاکتورها را تسویه نمایید. اگر مشتری در قبال فاکتور فروش به شما وجهی پرداخت می کند آنرا در این قسمت می توانید وارد نمایید. این وجه می تواند به صورت وجه نقد، چک ، واریز به حساب و عملیات کارت به کارت باشد. در این قسمت همچنین می توانید لیست تمام فاکتورهای تسویه نشده مشتریان را ببینید.

 

فاکتور برگشت از فروش

برگشت از فروش در خیلی از کسب و کارها وجود دارد. اگر مشتری تمام بیا بخشی از کالا را به شما برگرداند می توانید آنرا در نرم افزار حسابداری ثبت نمایید. 

 

گزارشات فروش از اهمیت خاصی برخوردار است. نرم افزار حسابداری باید حداقل گزارشات زیر را داشته باشد:

گزارش فروش کالا در یک محدوده تاریخی مثلا روزانه ، هفتگی و ماهانه و یا "از تاریخ"  "تا تاریخ" 

گزارش فروش یک و یا گروهی از کالاها 

گزارش فروش از یک انبار و یا چند انبار

گزاش فروش کالا بر اساس مشتری و بازاریاب و یا نحوه فروش

گزارش تخفیفات اعمال شده در فروش برای یک مشتری یا همه مشتریان 

گزارش فروش بر اساس کالا و مشتری و بازاریاب

گزارش وضعیت مشتریان و میزان بدهی آنها ، چکهای پاس شده و پاش نشده آنها و چکهای برگشت خورده آنها

گزارش معین مشتری (صورتحساب مشتری)به صورت کلی و ریز 

و گزارشات متنوع دیگر که می توانید در نرم افزار حسابداری بیت ببینید.


 

4- بخش دریافت و پرداخت (خزانه داری)

 

دریافت وجه از مشتری

هر مبلغی که از مشتری دریافت می کنید باید در قسمت دریافت وجه که در قسمت خزانه داری وجود دارد ثبت نمایید. این دریافت می تواند به صورت نقدی باشد و یا چک و یا واریز به حساب (فیش / حواله) 

 

پرداخت وجه به مشتری

هر مبلغی که به مشتری پرداخت می کنید باید در فرم پرداخت وجه که در قسمت خزانه داری وجود دارد ثبت نمایید.  

 

5- بخش دفتر و عملیات چک (خزانه داری)

عملیات چکهای دریافتی

چکهای دریافتی بخش عمده ای از داد و ستد مالی در ایران را تشکیل می دهد. یکی از دلایلی هم که تا حالا نرم افزارهای حسابداری خارجی نتوانسته اند در ایران بازار پر رونقی داشته باشند همین مساله است. (البته دلایل دیگری هم مانند سیستم حقوق و دستمزد و ... دارد). 

عملیات چکهای پرداختی

چکهای پرداختی همان چکهایی است که از دسته چک خود (شرکت و یا شخصی) به مشتریانتان می دهید. 

 

 7- بخش حسابداری (دفتر داری یا Accounting)

 

کدینگ حسابداری 

در نرم افزار حسابداری بازرگانی ، کدینگ حسابداری حداقل باید به صورت 4 سطحی باشد. این چهار سطح عبارتند از گروه، کل ، معین و یک سطح تفضیل شناور.

 

تفضیلی ها

تفضیلی ها یکی از ارکان اساسی حسابداری در دوره حاضر هستند. مشتریان، تامین کنندگان کالا و خدمات، پرسنل و کارکنان، صندوق و بانکها و .... جزء تفضیلی ها هستند. 

 

عملیات ثبت و اصلاح سند حسابداری

در یک شرکت ، یکی از عملیات جاری حسابداران ثبت و بازبینی و اصلاح و تایید سند حسابداری است. در نرم افزارهای حسابداری یکپارچه ، هر عملیات که در سیستم ثبت می شود یک سند حسابداری به صورت اتوماتیک در قسمت مالی به صورت موقت ثبت می شود. این اسناد می توانند توسط مدیران مالی و یا حسابداران ارشد بازبینی و تایید شوند.

 

 

گزارشات حسابداری

گزارش تراز آزمایشی 

تراز یکی از مهمترین گزارشات حسابداری است. در نرم افزار حسابداری را می توانید به صورت 4 ستونی و 6 ستونی و 8 ستونی ملاحظه نموده و چاپ کنید. می توانید فقط حسابهای گردش دار و یا مانده دار را در گزارش بیاورید.

 

گزارش دفاتر

دفاتر حسابداری یکی دیگر از مهمترین گزارشات حسابداری است. در نرم افزار حسابداری یکپارچه دفاتر را می توانید در سطح کل، معین و یا تفضیلی مشاهده و چاپ کنید.

 

برای مشاهده کامل مقاله به آدرس شرکت داده پردازان ارگس مراجعه نمایید: 

 بخش های مختلف یک نرم افزار حسابداری یکپارچه