انتخاب نرم افزار حسابداری مناسب برای شما

یکی از موضوعات مهم برای کسب و کارها و سازمانها ، انتخاب نرم افزار حسابداری مناسب برای کسب و کارشان است. واقعیت این است که انتخاب نرم افزار حسابداری نامناسب یک فاجعه بزرگ برای کسب و کارها به حساب می آید. 
 

برای کسب و کارها و سازمانها ، انتخاب نرم افزار حسابداری مناسب برای کسب و کارشان یک موضوع مهم و حیاتی به شمار می رود. واقعیت این است که انتخاب نرم افزار حسابداری نامناسب یک فاجعه بزرگ برای کسب و کارها به حساب می آید.

دلایل زیادی می توان برای این قضیه بر شمرد. 

اولین دلیلی که می توان بر این ادعا آورد این است که برای خرید نرم افزار حسابداری باید هزینه پرداخت نمایید و اگر نرم افزار حسابداری خریداری شده برای کس بو کار شما مناسب نباشد کل آن هزینه سوخت شده است. زیرا نرم افزار حسابداری قابل پس دادن نیست و جنس سخت هم نیست که بتوان آنرا به عنوان یک کالای دست دوم فروخت. مثلا در مقایسه نرم افزار حسابداری با خودرو مشخص می شود که اگر شما یک خودرو بخرید و مناسب شما نباشد می توانید با قیمت کمتر آنرا به شخص دیگری بفروشید.

دومین دلیلی که می توان برای آن اقامه نمود هزینه های آموزش و راه اندازی است. در صورتی که نرم افزار حسابداری مناسب برای کسب و کار خود تهیه نکنید آنگاه هزینه هایی که برای آموزش پرسنل و راه اندازی آن پرداهت کرده اید همه به یکباره از بین می رود.

سومین دلیل اینکه بعد از مدتی ورود اطلاعات در نرم افزار حسابداری، هیچ گزارش درستی نیم توانید از آن تهیه نمایید. این باعث می شود که تمام اطلاعات وارد شده در نرم افزار حسابداری نا مناسب را یا باید به نرم افزار حسابداری جدید منتقل نمایید و یا قید گزارشگیری از نرم افزار حسابداری را بزنید.

نرم افزار حسابداری نا مناسب زیان های زیادی برای کسب و کار دارد که در بالا نام بردیم. به موارد بالا می توان زیان های مالی و احتمالا حتی ورشکستگی را نیز افزود.

حال این سوال پیش می آید که چگونه تشخیص دهیم که یک نرم افزار حسابداری برای کسب و کار ما مناسب است و کدام یک مناسب نیست؟

جواب این مطلب را می توان در چندین مقاله بر شمرد.

اول اینکه قبل از انتخاب نرم افزار حسابداری نیازهای حال و آینده خود و نوع کسب و کار و اندازه کسب و کار را مد نظر بیاوریم و لیستی از نیازهای کسب و کار را تهیه کنیم و مشخص کنیم که کدامیک از این ویژگیها باید توسط نرم افزار حسابداری برطرف شوند.

هدف این کار بررسی، تحلیل و ارزیابی عوامل اصلی یک سازمان می باشد که می بایست آنها را در انتخاب نرم افزار حسابداری مناسب مد نظر قرار دهد.

بعد از اینکه نیازهای سازمان خود را شناختیم و فهمیدیم که نرم افزار حسابداری را برای چه نیازهایی قرار است خریداری کنیم آنگاه می رویم سراغ بسته های نرم افزار حسابداری که در بازار ایران وجود دارند.

قبل از هر چیز بر خود لازم می دانم که نرم افزار حسابداری را حتما از یک شرکت ایرانی بخرید. نرم افزار حسابداری مانند نرم افزار ورد یا اکسل نیست که خارجی آن بهتر باشد. شاید در مقاله دیگری بین نرم افزار حسابداری ایرانی و خارجی مقایسه ای صورت دادم ولی در اینجا به طور خلاصه توصیه می شود که نرم افزار حسابداری ایرانی خریداری نمایید.

در مقاله زیر بنده دلیل اینکه چرا باید نرم افزار حسابداری ایرانی بخریم را توضیح داده ام.

نرم افزار حسابداری ایرانی بخریم یا خارجی

نرم افزارهای حسابداری موجود در بازار ایران طیف وسیعی دارند. برخی از نرم افزارها ادعا می کنند که فقط نرم افزار حسابداری و مالی هستند. و برای نیازهای خاص امکاناتی ندارند. مثلا خیلی از نرم افزارهای حسابداری بخش توزیع و پخش مویرگی ندارند. یا برخی دیگر از نرم افزار های حسابداری ممکن است بخش تولید و بهای تمام شده نداشته باشند یا اینکه داشته باشند ولی یک پکیج عمومی داشته باشند و مثلا برای صنعت خاصی مثل تولید رنگ نداشته باشند.

آیا نرم افزار حسابداری ارزان قیمت بخریم

یک سوال مهم که در خرید نرم افزار حسابداری می تواند مطرح گردد مبلغ نرم افزار حسابداری است. آیا نرم افزار حسابداری ارزان قیمت لزوما خوب نیست ؟

قیمت نرم افزار حسابداری یک پارامتر در انتخاب نرم افزار حسابداری به حساب می آید. اگر قیمت نرم افزار های حسابداری موجود در بازار ایران را بررسی نماییم می بینیم که نرم افزار حسابداری از 100 هزار تومان داریم تا 200 میلیون تومان.

واقعا اینقدر اختلاف قیمت برای نرم افزار حسابداری برای چیست؟ آیا هر نرم افزار حسابداری ارزان قیمت بد است و یا هر نرم افزار حسابداری گران قیمت خوب است؟

برای برخی از افراد قیمت آنقدر مهم است که به سایر مولفه ها نگاه نمی کنند. مثلا وقتی می گویی نرم افزار حسابداری فلان 100 هزار تومان ، بدون اینکه فکر کنند که آیا آن نرم افزار بدرد کسب و کارشان می خورد یا نه ؟ سریعا آنرا خریداری می کنند.

برخی از افراد هم قیمت خیلی برایشان مهم نیست. آنقدر کسب و کارشان مهم است و پول در می آورند که پرداخت پول برای نرم افزار حسابداری سخت نیست. فقط روی این تمرکز می کنند که نرم افزار حسابداری برای کسب و کار آنها مناسب باشد.

در این بین برخی شرکت های بزرگ هم فرآیند خرید نرم افزار حسابداری را به تیمی مشترک از مالی و فروش  و تولید می دهند و مدیر مالی و مدیر فروش و احتمالا مدیر کارخانه با هم به خرید نرم افزار حسابداری می پردازند. در اینجا نیز یک بودجه ای برای خرید نرم افزار حسابداری در نظر گرفته می شود.

در هر کاری باید جلوی هزینه اضافه را گرفت. یکی از آنها خرید نرم افزار حسابداری است. اگر بتوانیم چندین نرم افزار حسابداری را پیدا کنیم که همه آنها نیازهای ما را پاسخ می دهند ، مسلما بهتر است که ارزان ترین آنها را بخریم. 

ولی در مورد قیمت نرم افزار باید چند نکته را در خاطر داشته باشید.

اول اینکه قیمت نرم افزار حسابداری عبارتست از قیمت اولیه نرم افزار حسابداری که باید در زمان خرید آن  پرداخت نمایید.

دوم هزینه نصب و راه اندازی و آموزش کارکنان و تمام هزینه های مرتبط با ورود اطلاعات و ...

سوم هزینه های پشتیبانی که در سالهای بعد باید پرداخت نمایید.

 

قیمت نرم افزار حسابداری به چندین عامل بستگی دارد. 

اولین عامل بحث امکانات نرم افزار حسابداری است. هر چه امکاناتی که در نرم افزار حسابداری قرار داده می شود بیشتر  مورد استفاده شرکت بزرگ باشد آنگاه قیمت نرم افزار حسابداری بیشتر است و هر چه امکاناتی که در نرم افزار حسابداری قرار می گیرد مورد استفاده شرکت های کوچک باشد آنگاه قیمت نرم افزار حسابداری کمتر است. 

توجه کنید که تعداد امکانات مهم نیست بلکه مهم این است که این امکان به درد چه قشری از بازار می خورد. مثلا تفکیک انبار از حسابداری انبار امکانی است که برای شرکت های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد در صورتی که برای شرکت های کوچک دست و پا گیر است. همین تفکیک انبار از حسابداری انبار ، باعث بالا رفتن قیمت نرم افزار حسابداری می شود.یک سوال مهم که در خرید نرم افزار حسابداری می تواند مطرح گردد مبلغ نرم افزار حسابداری است. آیا نرم افزار حسابداری ارزان قیمت لزوما خوب نیست ؟

قیمت نرم افزار حسابداری یک پارامتر در انتخاب نرم افزار حسابداری به حساب می آید. اگر قیمت نرم افزار های حسابداری موجود در بازار ایران را بررسی نماییم می بینیم که نرم افزار حسابداری از 100 هزار تومان داریم تا 200 میلیون تومان.

واقعا اینقدر اختلاف قیمت برای نرم افزار حسابداری برای چیست؟ آیا هر نرم افزار حسابداری ارزان قیمت بد است و یا هر نرم افزار حسابداری گران قیمت خوب است؟

برای برخی از افراد قیمت آنقدر مهم است که به سایر مولفه ها نگاه نمی کنند. مثلا وقتی می گویی نرم افزار حسابداری فلان 100 هزار تومان ، بدون اینکه فکر کنند که آیا آن نرم افزار بدرد کسب و کارشان می خورد یا نه ؟ سریعا آنرا خریداری می کنند.

برخی از افراد هم قیمت خیلی برایشان مهم نیست. آنقدر کسب و کارشان مهم است و پول در می آورند که پرداخت پول برای نرم افزار حسابداری سخت نیست. فقط روی این تمرکز می کنند که نرم افزار حسابداری برای کسب و کار آنها مناسب باشد.

در این بین برخی شرکت های بزرگ هم فرآیند خرید نرم افزار حسابداری را به تیمی مشترک از مالی و فروش  و تولید می دهند و مدیر مالی و مدیر فروش و احتمالا مدیر کارخانه با هم به خرید نرم افزار حسابداری می پردازند. در اینجا نیز یک بودجه ای برای خرید نرم افزار حسابداری در نظر گرفته می شود.

در هر کاری باید جلوی هزینه اضافه را گرفت. یکی از آنها خرید نرم افزار حسابداری است. اگر بتوانیم چندین نرم افزار حسابداری را پیدا کنیم که همه آنها نیازهای ما را پاسخ می دهند ، مسلما بهتر است که ارزان ترین آنها را بخریم. 

ولی در مورد قیمت نرم افزار باید چند نکته را در خاطر داشته باشید.

اول اینکه قیمت نرم افزار حسابداری عبارتست از قیمت اولیه نرم افزار حسابداری که باید در زمان خرید آن  پرداخت نمایید.

دوم هزینه نصب و راه اندازی و آموزش کارکنان و تمام هزینه های مرتبط با ورود اطلاعات و ...

سوم هزینه های پشتیبانی که در سالهای بعد باید پرداخت نمایید.

 

قیمت نرم افزار حسابداری به چندین عامل بستگی دارد. 

اولین عامل بحث امکانات نرم افزار حسابداری است. هر چه امکاناتی که در نرم افزار حسابداری قرار داده می شود بیشتر  مورد استفاده شرکت بزرگ باشد آنگاه قیمت نرم افزار حسابداری بیشتر است و هر چه امکاناتی که در نرم افزار حسابداری قرار می گیرد مورد استفاده شرکت های کوچک باشد آنگاه قیمت نرم افزار حسابداری کمتر است. 

توجه کنید که تعداد امکانات مهم نیست بلکه مهم این است که این امکان به درد چه قشری از بازار می خورد. مثلا تفکیک انبار از حسابداری انبار امکانی است که برای شرکت های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد در صورتی که برای شرکت های کوچک دست و پا گیر است. همین تفکیک انبار از حسابداری انبار ، باعث بالا رفتن قیمت نرم افزار حسابداری می شود.

نرم افزار حسابداری ایرانی یا خارجی

خرید نرم افزار حسابداری از بازار ایران بهتر است یا خرید یک نرم افزار حسابداری خارجی؟ این یک سوال  مهم است که در این مقاله به آن پرداخته ایم. پاسخ صحیح به این سوال خیلی مهم است و می تواند حتی سرنوشت شرکت ما را تعیین نماید.

قبل از بحث در این باره باید روی معیارهای انتخاب نرم افزار حسابداری بحث کنیم و مهمترین معیار را پیدا کنیم. ولی به علت اینکه در مقالات دیگر به این موضوع زیاد پرداخته ام در اینجا خیلی در این باره بحث نمی کنم. دوستان در همین سایت می توانند مقالات را دنبال کنند. 

به طور خلاصه باید بگویم که مهم ترین مولفه و معیار در انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری و خرید نرم افزار  حسابداری بحث خدمات پس از فروش و یا همان پشتیبانی معروف است. اگر بهترین نرم افزار حسابداری دنیا را بدرستی انتخاب نمایید ، (با در نظر گرفتن تمام معیارهای درست و دقیق) ولی پشتیبانی نداشته باشد این نرم افزار در عین اینکه بهترین نرم افزار حسابداری به حساب می آید ولی به درد شما نمی خورد. 

برای مثال فرض کنید که بهترین بنز دنیا را خریداری کرده اید ولی هیچ کسی حاضر نیست به شما سرویس بدهد. بنابراین زمانی که نیاز به تعویض روغن دارید باید ماشین را دور بیندازید. همه پولی هم که بابت آن پرداخت کرده اید از کفتان رفته است. 

نرم افزار حسابداری البته از ماشین خیلی مهمتر است. در حقیقت نرم افزار حسابداری یک کالای خاص است که با گذشت زمان ارزش آن برای کسب و کار شما بیشتر می شود و شما به آن محتاجتر خواهید شد. در روز اول اگر مجبور شوید نرم افزار حسابداری خریداری شده را کنار بگذارید ، اتفاق خاصی نمی افتد فقط مبلغ اولیه ای که پرداخت کرده اید از بین می رود ولی اگر چند سال اطلاعات وارد کنید و سپس به خاطر یک مساله کوچک آن نرم افزار حسابداری خراب شود و پشتیبانی هم نداشته باشد آنگاه زیان قابل ملاحظه ای نصیب شما می شود.

مطلب را خیلی طولانی نمی کنم. به هزار و یک دلیل می توان ثابت نمود که پشتیبانی و خدمات پس از فروش برای یک نرم افزار حسابداری رکن حساب می شود و بدون آن ادامه کار با نرم افزار حسابداری به صرفه نیست. حتی اگر آن نرم افزار بهترین نرم افزار حسابداری جهان باشد.

حالا تصمیم گیری راحت تر می شود. یعنی مهمترین مولفه را جلوی خود قرار می دهیم و با وجود شرایطی که کشور ما دارد مطمئن می شویم که نرم افزار حسابداری خارجی اصلا بدرد ایران نمی خورد. زیرا با یک تعویض رئیس جمهور در ایران  یا در آمریکا وضع کاملا تغییر می کند.

مانند اتفاقاتی که در مورد نرم افزارهای اوراکل و یا مدیریت مستندات خارجی افتاد. شب خوابیدیم و صبح از خواب بیدار شدیم دیدیم که نرم افزار خراب شده است و پشتیبانی هم نداریم. 

 

پشتیبانی زمانی به خوبی انجام می شود که شرکت تولید کننده آن محصول همیشه در دسترس باشد و از محصول تولیدی خود پشتیبانی نماید. اگر شرکت تولید کننده به هر دلیلی در دسترس نباشد آنگاه به محض اینکه محصول دچار مشکل اساسی شود دیگر کاری از کسی ساخته نیست. یعنی نماینده فروش و ... هم کاری نمی توانند انجام دهند. بنابراین توصیه می شود که نرم افزار حسابداری را حتما از شرکت تولید کننده خریداری نمایید مگر مواقعی که شرکت تولید کننده خودش شما را به نمایندگی راهنمایی می کند.

 

حالا با این وصف ما به این نتیجه می رسیم که نرم افزار حسابداری را ایرانی انتخاب کنیم. نکته دیگر که ما را  به چنین امری وادار می کند بحث نیازمندیهای کسب و کار ما ایرانیها در مقایسه با خارجی ها است. 

در خارج چیزی به نام چک مدت دار و چک برگشتی و خرج کردن چک و ... معنی ندارد. بنابراین نرم افزارهای حسابداری خارجی با این قضیه بیگانه اند. اگر از نرم افزار حسابداری خارجی استفاده کنیم باید آن نرم افزار برای ایرانیها سفارشی شود و بنابراین بهای تمام شده آن بالا می رود و همینطور هزینه های پشتیبانی آن هم به تبع آن بالا خواهد رفت.


اهمیت فراگیری مطالب مرتبط با حقوق دستمزد

نرم افزار حقوق و دستمزد و حسابداری حقوق و دستمزد یکی از نرم افزارهایی است که هم قسمت مالی و هم قسمت اداری با آن سر و کار دارند. در حقیقت نرم افزار حقوق و دستمزد یک زیر سیستم از زیر سیستم های نرم افزار حسابداری یکپارچه می باشد.

کسانی که در رشته های امور حسابداری و مالی مشغول تحصیل می باشند و اطلاعات حسابداری و مالی را فرا می گیرند یکی از انواع  هزینه هایی را که با آن آشنا می شوند هزینه حقوق و دستمزد است و به دنبال آن ، روش محاسبات و ثبت اسناد حسابداری این هزینه ها را در دفاتر روزنامه و کل فرا خواهند گرفت.

با شناخت سیستمهای کنترلی حقوق و دستمزد، شناخت قوانین بیمه و مالیات و سایر موارد قانونی همچون، اضافه کاری و مأموریت و تهیه اسناد و مدارک ثبت لیستهای حقوق و دستمزدو کسانی که در رشته امور مالی تحصیل می کنند باید اطلاعات جامع و کافی در این زمینه داشته باشند.

البته با نرم افزارهای فراوانی که در زمینه حقوق و دستمزد در بازار وجود دارد، اکثر محاسبات با نرم افزار انجام شده و نرم افزار حقوق و دستمزد به صورت اتوماتیک یک سند حسابداری در نرم افزار حسابداری ثبت می کند.

حال ببینیم که سیستم حقوق و دستمزد چگونه باید باشد؟

هزینه حقوق و دستمزد بخش قابل ملاحظه ای از هزینه های یک موسسه را به خود اختصاص می دهد پر واضح است مدیریت واحدهای اقتصادی نیاز به کنترل دقیق و منظمی در این زمینه دارند و از طرفی می دانید کارکنان یک واحد اقتصادی توقع دارند حقوق و مزایای خود را به شکل منظم دریافت کنند. و همچنین باید توجه داشت که محاسبات تعیین حقوق و مزایا پر حجم و گسترده است و در ضمن معمولاًٌ قوانین کشورها، واحدهای اقتصادی را ملزم نموده اند تا اطلاعاتی از تعداد کارکنان، حقوق و دستمزد و مزایای مربوطه را همه ماهه به دستگاههای ذی ربط همچون وزارت دارایی برای وصول مالیات حقوق و سازمان تأمین اجتماعی برای ارائه خدمات ارسال دارند در نتیجه موارد فوق ایجاد یک سیستم منظم و دقیق را برای حقوق و دستمزد ضروری کرده است.

بنابراین یک سیستم حقوق و دستمزد باید به شکلی طراحی شود که اطلاعات لازم را به سرعت و به موقع جمع آوری و مبلغ صحیح قابل پرداخت به هر یک از کارکنان و دستگاههای مربوطه را محاسبه کند و در ضمن روشهای کنترلی مناسبی برای جلوگیری از پرداخت وجوه به شکل غیر قانونی به افراد سوء استفاده کننده را ایجاد نماید.

باید اشاره کرد امروزه رایانه بخش عمده ای از محاسبات حقوق دستمزد را در مدت زمان بسیار کوتاه انجام می دهد ولیکن رایانه یک ابزار، در دست کاربران می باشد و داشتن اطلاعات در ارتباط با حقوق و دستمزد لازم و ضروری می نماید.

سند حسابداری که یک نرم افزار حقوق و دستمزد در نرم افزار حسابداری ثبت می کند به صورت زیر می تواند باشد :

هزینه ها بدهکار می شوند : این هزینه ها شامل

هزینه های حقوق و اضافه کاری و پاداش و کارانه و ....

هزینه بیمه سهم کارفرما است 

کسورات بستانکار می شوند :

کسر کار ، غیبت ، مساعده ، قسط یا اقساط وام و ... که از پرسنل کم می شود.

حقوق پرداختنی بستانکار می شود.

بیمه پرداختنی و مالیات پرداختنی بستانکار می شوند.

 

بنابراین اگر صاحب کسب و کاری هستید یا درصدد شروع فعالیت تجاری خود می باشید، لازم است بدانید که مهم ترین هزینه عملیاتی شما را حقوق و دستمزد کارکنان تان تشکیل می دهد. معمولاً در مورد کارکنان از دو اصطلاح کارگر و کارمند استفاده می شود و آنچه که در ازای کار انجام شده توسط کارکنان اداری و مدیران بطور ماهانه به آنها پرداخت می شود را «حقوق» و پرداختی به کارگران (ساده یا ماهر) اصطلاحاً «دستمزد» نامیده می شود که بر حسب ساعت، روز، ماه و یا مقدار تولید تعیین می گردد.