هر نرم افزار حسابداری از جمله نرم افزار حسابداری باتیز که در بازار وجود دارد دارای گزارشاتی است که به صورت ترازنامه و یا دفتر گزارشاتی را برای استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری فراهم می آورد.
منظور بنده از عبارت "به صورت ترازنامه" این است که در یک گزارش تمام حسابها را نمایش داده و کل گردش بدهکار و بستانکار حساب را در دو ستون آورده و دو ستون برای نمایش مانده حساب دارد که اگر مانده آن حساب بدهکار باشد در ستون مانده بدهکار نمایش می دهد و اگر بستانکار باشد در ستون مانده بستانکار نمایش می دهد.
حسابداران معمولا به چنین گزارشاتی نیاز دارند. برای مثال گزارش تفضیلی های اشخاص را می توان نام برد. حسابداران و صاحبان کسب و کار معمولا نیاز دارند که لیست اشخاص و مشتریان را در یک گزارش ببینند به صورتی که در جلوی نام هر مشتری کل مبلغ بدهکار و بستانکار و سپس مانده بدهکار و یا بستانکار نمایش داده شود. این گزارشات به صورت ترازنامه نمایش داده می شوند.
برخی از گزارشات در نرم افزار حسابداری باتیز به صورت گزارشات دفتری است. یعنی گردش بدهکار و بستانکار یک حساب را در یک محدوده زمانی خاص نمایش می دهد. برای مثال حسابداران می خواهند بدانند یک مشتری از ابتدای سال تا حالا در کدام اسناد حسابداری بدهکار و در کدام یک بستانکار شده است و مانده حساب یک مشتری چیست؟
گزارش مرور حسابها در نرم افزار حسابداری باتیز همین کار را انجام می دهد. در این گزارش مرور حسابها که مانند مرور حسابهای نرم افزار حسابداری همکاران سیستم می باشد به صورت ماتریسی اطلاعات حسابها از بالا به پایین و از پایین به بالا مرور می شوند.
منظور از بالا به پایین یعنی مرور حسابها از سطح کل به معین و سپس تفضیلی و منظور از پایین به بالا یعنی مرور حسابها از سطح تفضیلی به معین و سپس به کل.
در بالای فرم مرور حسابهای نرم افزار حسابداری باتیز ، دکمه هایی برای مرور گروه ، مرور کل ، مرور معین و ... قرار دارد که با کلیک بر روی هر کدام از آنها می توانید تراز حسابها را در آن سطح مشاهده نمایید.
بعد از کلیک کردن روی هر کدام از دکمه های بالا می توان در زیر فرم ، ریز اطلاعات هر کدام را مشاهده نمود. مثلا اگر در قسمت بالای فرم مرور کل را کلیک نمایید آنگاه تراز حسابها در سطح کل نمایش داده می شود که به صورت تراز شش ستونی می باشد. در زیر فرم می توانید ریز اطلاعات را در سطح معین مشاهده نمایید.
برای دیدن گردش حسابها (گفتیم که گردش حسابها همان گزارش به صورت دفتر می باشد) می توانید در هر قسمت روی حساب مورد نظر راست کلیک کرده و از منوی ظاهر شده دکمه ریز گردش را بزنید تا گردش آن حساب خاص به صورت دفتر نمایش داده شود.
در فرم مرور حسابهای نرم افزار حسابداری باتیز ، امکاناتی برای دریافت خروجی اکسل نیز وجود دارد. برای دریافت خروجی اکسل می توانید از بالای فرم دکمه اکسل را کلیک نمایید تا خروجی اکسل برای شما ظاهر شود.
در این فرم همچنین شما می توانید اطلاعات را چاپ نمایید. چاپ اطلاعات در نرم افزار حسابداری باتیز به دلخواه کاربر بوده و کاربر می تواند خروجی چاپ را به دلخواه خود تغییر دهد.
نرم افزار حسابداری باتیز یک نرم افزار حسابداری یکپارچه می باشد که در درون آن نرم افزار اتوماسیون اداری قلم نیز وجود دارد.
نرم افزار حسابداری ، نرم افزار حسابداری بیت ، نرم افزار حسابداری سما ، نرم افزار حسابداری باتیز ، نرم افزار حسابداری یکپارچه ، نرم افزار حسابداری کامل و سفارشی ، نرم افزار اتوماسیون اداری قلم محصول شرکت داده پردازان ارگس
نرم افزار حقوق و دستمزد و حسابداری حقوق و دستمزد یکی از نرم افزارهایی است که هم قسمت مالی و هم قسمت اداری با آن سر و کار دارند. در حقیقت نرم افزار حقوق و دستمزد یک زیر سیستم از زیر سیستم های نرم افزار حسابداری یکپارچه می باشد.
کسانی که در رشته های امور حسابداری و مالی مشغول تحصیل می باشند و اطلاعات حسابداری و مالی را فرا می گیرند یکی از انواع هزینه هایی را که با آن آشنا می شوند هزینه حقوق و دستمزد است و به دنبال آن ، روش محاسبات و ثبت اسناد حسابداری این هزینه ها را در دفاتر روزنامه و کل فرا خواهند گرفت.
با شناخت سیستمهای کنترلی حقوق و دستمزد، شناخت قوانین بیمه و مالیات و سایر موارد قانونی همچون، اضافه کاری و مأموریت و تهیه اسناد و مدارک ثبت لیستهای حقوق و دستمزدو کسانی که در رشته امور مالی تحصیل می کنند باید اطلاعات جامع و کافی در این زمینه داشته باشند.
البته با نرم افزارهای فراوانی که در زمینه حقوق و دستمزد در بازار وجود دارد، اکثر محاسبات با نرم افزار انجام شده و نرم افزار حقوق و دستمزد به صورت اتوماتیک یک سند حسابداری در نرم افزار حسابداریثبت می کند.
حال ببینیم که سیستم حقوق و دستمزد چگونه باید باشد؟
هزینه حقوق و دستمزد بخش قابل ملاحظه ای از هزینه های یک موسسه را به خود اختصاص می دهد پر واضح است مدیریت واحدهای اقتصادی نیاز به کنترل دقیق و منظمی در این زمینه دارند و از طرفی می دانید کارکنان یک واحد اقتصادی توقع دارند حقوق و مزایای خود را به شکل منظم دریافت کنند. و همچنین باید توجه داشت که محاسبات تعیین حقوق و مزایا پر حجم و گسترده است و در ضمن معمولاًٌ قوانین کشورها، واحدهای اقتصادی را ملزم نموده اند تا اطلاعاتی از تعداد کارکنان، حقوق و دستمزد و مزایای مربوطه را همه ماهه به دستگاههای ذی ربط همچون وزارت دارایی برای وصول مالیات حقوق و سازمان تأمین اجتماعی برای ارائه خدمات ارسال دارند در نتیجه موارد فوق ایجاد یک سیستم منظم و دقیق را برای حقوق و دستمزد ضروری کرده است.
بنابراین یک سیستم حقوق و دستمزد باید به شکلی طراحی شود که اطلاعات لازم را به سرعت و به موقع جمع آوری و مبلغ صحیح قابل پرداخت به هر یک از کارکنان و دستگاههای مربوطه را محاسبه کند و در ضمن روشهای کنترلی مناسبی برای جلوگیری از پرداخت وجوه به شکل غیر قانونی به افراد سوء استفاده کننده را ایجاد نماید.
باید اشاره کرد امروزه رایانه بخش عمده ای از محاسبات حقوق دستمزد را در مدت زمان بسیار کوتاه انجام می دهد ولیکن رایانه یک ابزار، در دست کاربران می باشد و داشتن اطلاعات در ارتباط با حقوق و دستمزد لازم و ضروری می نماید.
سند حسابداری که یک نرم افزار حقوق و دستمزد در نرم افزار حسابداری ثبت می کند به صورت زیر می تواند باشد :
هزینه ها بدهکار می شوند : این هزینه ها شامل
هزینه های حقوق و اضافه کاری و پاداش و کارانه و ....
هزینه بیمه سهم کارفرما است
کسورات بستانکار می شوند :
کسر کار ، غیبت ، مساعده ، قسط یا اقساط وام و ... که از پرسنل کم می شود.
حقوق پرداختنی بستانکار می شود.
بیمه پرداختنی و مالیات پرداختنی بستانکار می شوند.
بنابراین اگر صاحب کسب و کاری هستید یا درصدد شروع فعالیت تجاری خود می باشید، لازم است بدانید که مهم ترین هزینه عملیاتی شما را حقوق و دستمزد کارکنان تان تشکیل می دهد. معمولاً در مورد کارکنان از دو اصطلاح کارگر و کارمند استفاده می شود و آنچه که در ازای کار انجام شده توسط کارکنان اداری و مدیران بطور ماهانه به آنها پرداخت می شود را «حقوق» و پرداختی به کارگران (ساده یا ماهر) اصطلاحاً «دستمزد» نامیده می شود که بر حسب ساعت، روز، ماه و یا مقدار تولید تعیین می گردد.
نرم افزار حسابداری را همه تا حدودی می شناسند. در مقالات دیگری در همین سایت ، نوشته بودم که نرم افزار حسابداری تک سیستمی داریم که فقط قسمت دفتر داری دارد و اصطلاحا به آن نرم افزار حسابداری می گویند و نرم افزار حسابداری که دارای 40 زیر سیستم مختلف هم می باشد را نرم افزار حسابداری می گویند.
مقوله مربوط به نرم افزار حسابداری بسیار پیچیده است و در این مقاله نمی خواهم زیاد درباره آن صحبت کنم زیرا به اندازه کافی در مقالات دیگر درباره آن صحبت کرده ام.
در اینجا می خواهم درباره ارتباط بین فروشگاه اینترنتی و نرم افزار حسابداری صحبت کنم. فروشگاه اینترنتی را همه شما می شناسید. با خیلی از فروشگاههای اینترنتی آشنا هستید. فروشگاههای اینترنتی که در دنیا مشهور هستند مانند آمازون دات کام و علی بابا و eBay و ...
و فروشگاههای اینترنتی مشهور ایران مثل دیجی کالا و بامیلو و 5040 و چاره و ...
اما پشت سر هر فروشگاه اینترنتی موفقی یک دستگاه عریض و طویل وجود دارد که آن وب سایت به ظاهر خوشکل و آراسته را پشتیبانی می کند و بدون آن دستگاه بزرگ و پیچیده ، یک وب سایت ساده ، هر چقدر هم زیبا و با امکانات زیاد باشد ، خیلی به درد نمی خورد.
فرض کنیم شما به فروشگاه اینترنتی دیجی کالا می روید و یک خرید انجام می دهید. چه اتفاقاتی می افتد؟
اول اینکه این سفارش شما توسط نرم افزار پردازش می شود. یک فاکتور فروش صادر می شود و بر اساس آن یک حواله انبار صادر شده و به قسمت انبار می رود و انبار دار بر اساس حواله صادر شده ، کالاهای سفارش داده شما را برای شما ارسال می کند و ...
تا اینجا اتفاقی که در نرم افزار حسابداری می افتد یک سند حسابداری است که در آن درآمدها یا همان فروش بستانکار شده و مشتری (در صورت خرید نسیه) و یا بانک (در صورت پرداخت آنلاین) بدهکار می شود. پی تا اینجا پی می بریم که فروشگاه اینترنتی و نرم افزار حسابداری ، خیلی هم دو مقوله جدا از هم نیستند و می توانند در جاهایی با هم تبادل اطلاعات کنند.
بعد از اینکه کالا از انبار خارج شد ، حالا نوبت به ثبت سند حواله انبار است. سند حواله انبار نیز سند حسابداری است که در نرم افزار حسابداری ثبت می شود. در این سند حسابداری ، اگر نوع ثبت موجودی کالا در انبار دائمی باشد ، موجودی کالا بستانکار شده و بهای تمام شده کالای فروش رفته بدهکار می شود.
مساله به اینجا ختم نمی شود و این دو نرم افزار با هم در جاهای دیگری نیز به تبادل اطلاعات می پردازند. مثلا برای تعریف مشتری و گروه بندی کردن مشتری .
همانطور که می دانید مشتری یک تفضیلی در نرم افزار حسابداری محسوب می شود. ولی در نرم افزار فروش و یا همان فروشگاه اینترنتی ، مشتری است و در یک گروه خاصی قرار می گیرد. مثلا مشتری درجه 1، مشتری طلایی و ...
در اطلاعات پایه دیگر هم وضع به همین صورت است و هر زیر سیستمی ، مانند زیر سیستم فروشگاه اینترنتی ، زمانی که به نرم افزار حسابداری می رسد باید یک سری اطلاعات بین آن زیر سیستم و نرم افزار حسابداری رد و بدل شود.
در آخر کار هم نرم افزار فروش و یا فروشگاه اینترنتی یک سری گزارشات به کاربر سیستم می دهد. مثلا میزان کل فروش ، میزان کل برگشت از فروش و میزان کل تخفیف و ...
همین گزارشات در سرفصل های حسابداری در قسمت ترازها و دفاتر منعکس هستند. بنابراین اینجا هم یکی از جاهایی است که نرم افزار حسابداری با نرم افزار فروش و فروشگاه اینترنتی درگیر است.
هر دو گزارش از هر دو زیر سیستم باید یک مبلغ ارائه بدهند. یعنی چه شما از نرم افزار حسابداری گزارش تهیه کنید که میزان کل فروش شما چقدر بوده است و چه از نرم افزار فروشگاه اینترنتی این اطلاعات را استخراج نمایید ، هر دو نرم افزار باید یک مبلغ را به شما گزارش دهند.
در مقاله دیگری در همین سایت ، ارتباط بین نرم افزار حسابداری و نرم افزار اتوماسیون اداری ار بحث کرده بودیم. برای خواندن آن مقاله از لینک زیر استفاده نمایید.
نرم افزار اتوماسیون اداری ارگس یکی از زیر سیستم های نرم افزار حسابداری یکپارچه ارگس می باشد که بزودی فیلم آموزشی در این زمینه تهیه و به بازار ارائه می شود.
نمایندگان اتاق باید از فضای انتخاباتی خارج شوند
کارتابل نامه های اداری در نرم افزار اتوماسیون اداری بسیار مهم و حیاتی است. وقتی نامه اداری وارد سازمان می شود آنگاه باید در سازمان گردش پیدا کند. گردش نامه های اداری در سازمان توسط نرم افزار اتوماسیون اداری صورت می گیرد.
در نرم افزار اتوماسیون اداری کارتابل قلب سیستم است و هر کس بعد از ورود به سیستم اتوماسیون اداری باید وارد کارتابل شده و تمام نامه های اداری خود را ملاحظه نماید.
امکاناتی که در کارتابل نرم افزار اتوماسیون اداری وجود دارد می تواند به شرح زیر باشد:
اولین چیزی که در کارتابل دیده می شود لیست نامه های اداری است که به شخص ارجاع داده شده است. وقتی کسی نامه ای را به شما ارجاع دهد این نامه وارد کارتابل شما می شود و شما می توانید لیست تمام این نامه های اداری که به شما ارجاع شده است را در کارتابل نامه های اداری ببینید.
رویت نامه اداری
در کارتابل نامه های اداری یکی از امکاناتی که باید وجود داشته باشد بحث رویت نامه های اداری است. با زدن این دکمه نامه اداری را می توانید ببینید و جزئیات آنرا مشاهده نمایید.
در این قسمت باید بتوانید تصاویر پیوست نامه اداری را نیز ببینید. تصاویر و مدارک پیوست نامه اداری هم می تواند به صورت عکس باشد و هم می تواند به صورت فایل های اکسل و word و ... باشد.
یکی دیگر از مواردی که می توانید در این قسمت ببینید تاریخچه گردش نامه های اداری می باشد. تاریخچه نامه های اداری از مواردی است که می تواند برای شما بسیار مهم باشد. با دیدن این تاریخچه در اتوماسیون اداری شما می توانید ببینید که این نامه اداری به چه کسانی ارجاع شده است و چه افرادی چه کارهایی انجام داده اند و چه دستورالعمل هایی روی این نامه اداری صادر شده است.
یکی از مزایایی که در اتوماسیون اداری وجود دارد همین رویت تاریخچه نامه اداری و دستوالعمل هایی است که بر روی نامه صادر شده است.
ارجاع نامه اداری یکی از امکاناتی است که در کارتابل نامه اداری وجود دارد. در ارجاع نامه شما نامه را به شخص دیگری ارجاع می دهید. ارجاع نامه اداری در اتوماسیون اداری بر اساس ساختار سازمانی صورت می گیرد. در بحث تعریف ساختار سازمانی شما تعیین می کنید که هر شخصی به چه افرادی می تواند نامه ارجاع دهد.
منبع : گروه نرم افزار حسابداری و اتوماسیون اداری ارگس
این خبر توسط گروه نرم افزار حسابداری و اتوماسیون اداری ارگس برای سایت آماده شده است