سفارشی سازی در نرم افزار حسابداری

یکی از دغدغه های سازمانها در انتخاب و خرید نرم افزار حسابداری و یا نرم افزار اتوماسیون اداری بحث سفارشی سازی این گونه نرم افزار هاست.

مسلما زمانی که یک نرم افزار حسابداری و یا نرم افزار اتوماسیون اداری و یا هر نرم افزار دیگری را تهیه می کنید چند حالت ممکن است که پیش بیاید. یک حالت اینکه آن نرم افزار بسیار کوچک وساده باشد و اصلا نیازی به سفارشی سازی نداشتهه باشد. مثلا نرم افزار راس گیری چک که شرکت داده پردازان ارگس به بازار ارائه کرده است یک نرم افزار بسیار ساده است کهه  نیازی به سفارشی سازی و یا حتی پشتیبانی هم ندارد.

ولی نرم افزار حسابداری باتیز و یا نرم افزار اتوماسیون اداری قلم را در نظر بگیرید. این نرم افزارها آنقدر گسترده و بزرگ هستند که ممکن است برای کسب و کارها نیاز به سفارشی سازی داشته باشند. یکی از مواردی که در انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری برای سازمان باید مد نظر باشد همین قابلیت سفارشی سازی نرم افزار است.

 

سفارشی سازی در نرم افزارها می تواند به دو صورت انجام شود. یکی از صورتهای ممکن این است که یک نرم افزار به صورت یک فریم ورک قابل توسعه در اختیار کاربران قرار گیرد و کاربران بدون نیاز به شرکت تولید کننده، می توانند نرم افزار را سفارشی کنند البته این سفارشی سازی محدود بوده و در حیطه همان ابزارهایی است که در اختیار کاربر قرار می گیرد.

مثلا یک نمونه کوچک از این نوع نرم افزار ها نرم افزارهای BPMS است که می توان توسط آنها یک سیستم را از صفر تا صد توسعه داد. البته این توسعه محدود بوده و نمی توان مسائل پیچیده را با آنها پیاده سازی نمود. 

نمونه کوچکتر که در اکثر نرم افزار های حسابداری و نرم افزار اتوماسیون اداری وجود دارد امکان سفارشی سازی چاپ و گزارشات در نرم افزارها می باشد. نرم افزار حسابداری بیت و نرم افزار حسابداری سما و نرم افزار حسابداری باتیز و نرم افزار اتوماسیون اداری قلم این ویژگی را دارند و کاربر می تواند چاپ های سیستم را به دلخواه خود سفارشی سازی نماید.

 

در صورت دوم شرکت تولید کننده نرم افزار قبول می کند که نرم افزار حسابداری و یا نرم افزار اتوماسیون اداری را برای مشتری یا کاربر سفارشی سازی نماید. در این صورت محدودیتی در سفارشی سازی وجود ندارد و تقریبا سیستم تولید شده کاملا به دلخواه کاربر سفارشی می شود. 

سفارشی سازی یکی از مواردی است که هزینه زیادی برای مشتری دارد و مشتری باید هزینه آنرا تقبل نماید. این هزینه باید متناسب با رفع نیازهای مشتری باشد. بنابراین مشتری نباید هر نیازی را اعلام نماید تا شرکت تولید کننده نرم افزار آنرا سفارشی سازی نماید.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.