نقش کدینگ در نرم افزار حسابداری و ترازنامه

کدینگ حسابداری در نرم افزارهای حسابداری در ورود اطلاعات و ارائه گزارشات مورد نیاز استفاده کنندگان از  اطلاعات حسابداری اهمیت بسیار زیادی دارد.

تعریف کدینگ حسابداری در نرم افزار حسابداری به صورت ساختار درختی و در سه سطح گروه و کل و معین تعریف می شود. مانند آن چیزی که در نرم افزار حسابداری همکاران سیستم و نرم افزار حسابداری باتیز و نرم افزار حسابداری سما و نرم افزار حسابداری بیت وجود دارد.

داشتن ساختار درختی برای کدهای حسابداری ،  امکان ارائه گزارشات وسیع و دریافت سریع و دقیق اطلاعات را با حجم عملیات بسیار کم می دهد.

ذکر این نکته ضروری است که تمام گزارشات حسابداری و مالی با همین سه سطح قابل ارائه هستند و نیازی به سطح اضافه نیست. ولی در برخی نرم افزار های حسابداری مشاهده می شود که تعداد سطوح کدینگ حسابداری از سه سطح فراتر رفته و تا شش سطح می رسد.

از جمله نرم افزارهایی که سطوح کدینگ حسابداری آنها تا شش سطح است عبارتند از : نرم افزار حسابداری همکاران سیستم و نرم افزار حسابداری باتیز محصول شرکت داده پردازان ارگس که هر دو دارای ساختار کدینگ حسابداری مشابه و دارای 66 سطح  حساب در قسمت کدینگ هستند که البته سه سطح از این 6 سطح مربوط به تفضیلی شناور می شود.

صورتهای مالی اساسی عبارتند از ترازنامه ، صورت سود و زیان ، سود و زیان جامع ، صورت جریان وجوه نقد و یادداشتهای مالی همراه. در این مقاله دو صورت مالی اساسی با نام های ترازنامه و سود و زیان را بحث می کنیم و نقش کدینگ حسابداری را در آنها ذکر می کنیم.

ترازنامه 

ترازنامه یکی از صورتهای مالی اساسی است که در تمام نرم افزارهای حسابداری تقریبا وجود دارد. اینکه می گویم تقریبا وجود دارد به این معنی است که با سبک های مختلف در نرم افزار های مختلف حسابداری قرار دارد. 

ترازنامه بر اساس فرض تداوم فعالیت تهیه می شود. فرض تداوم فعالیت به این معنی است که یک موسسه و یا شرکت برای دوره نا محدود فعالیت می کند. یکی دیگر از فرض هایی که در تهیه ترازنامه باید رعایت کرد ، فرض واحد اندازه گیری بر حسب واحد پول است . در ایران تمامی صورتهای مالی  باید بر اساس واحد پول ریال تهیه شود. 


یکی از اصول حسابداری که در ترازنامه باید حتما رعایت گردد، اصل افشاء است. زیرا ارقامی که در این صورت مالی ذکر می شود بسیار با اهمیت است و باید تمامی ارقام با دقت و به طور کامل افشاء شود. فرض های دیگر حسابداری نیز به نوبه خود در تهیه ترازنامه باید مورد توجه قرار گیرند.  

از فرضها و اصول که بگذریم به بحث سطوح حسابها در ترازنامه می پردازیم. معمولا ترازنامه در سطح کل و معین تهیه می شود. در ترازنامه لزومی ندارد که در سطح پایین تر از معین گزارشی تهیه شود. گرچه خیلی از نرم افزارهای حسابداری دارای تراز در سطح تفضیلی هم هستند ولی برای گزارش گری صورتهای مالی باید ترازنامه در سطح حساب کل و یا حداکثر در سطح حساب معین تهیه و گزارش شود.

بر اساس میثاق اهمیت باید تنها ارقام با اهمیت در ترازنامه ذکر شود. ارقام ترازنامه ، ارقامی با اهمیت ( از نظر ریالی ) می باشند. ذکر این نکته ضروری است که مفهوم اهمیت مفهومی نسبی می باشد. مثلا برای کسی که گردش حسابش میلیاردی است ذکر مبالغ در حد 1000 ریال بی اهمیت است.

صورت سود و زیان

صورت سود و زیان هم یکی از صورتهای مالی اساسی است. این صورت مالی باید بر اساس اصول و میثاقهای زیر تهیه گردد. البته استاندارد حسابداری شماره 3 نیز در تهیه این صورت مالی بسیار با اهمیت است. 

اصل تحقق درآمد که در استادارد شماره 3 است. فرض دوره مالی و  اصل تطابق و میثاق احتیاط  و اصل افشاء و میثاق اهمیت  و  میثاق فزونی منابع بر مخارج 

اصل تحقق درآمد می گوید که هر مبلغی که دریافت شود درآمد نمی باشد و چه بسا مواردی که مبلغی دریافت نشود اما درآمد باید شناسایی و ثبت گردد.

صورت سود و زیان بر فرض دوره مالی استوار است . یعنی مبنای تهیه این صورت یک دوره مالی معین می باشد . در ضمن بر مبنای اصل تطابق ، هزینه های هر دوره تنها باید با درآمدهای همان دوره مطابق شود . 

در صورت سود و زیان درآمدهای یک شرکت و هزینه های همان شرکت را لیست می کنند و آنها را از هم کم می کنند و در نهایت تفاوت آنها یا سود و یا زیان به حساب می آید. 

با نگاهی به آیتم های صورت سود و زیان در می یابیم که کدینگ حسابداری که در صورت سود و زیان می آیند همه کدینگ حسابداری موقت هستند. یعنی حسابهایی که در پایان سال مالی بسته می شوند.

نکاتی که در بالا ذکر شد تنها چکیده ای از مطالبی است که می توان در حیطه این موضوع بیان کرد که البته به علت کمبود زمان نمی توانیم تمامی این موارد را ذکر کنیم .

در نرم افزار حسابداری باتیز و نرم افزار حسابداری بیت شما با زدن یک کلید می توانید صورت سود و زیان  خود را بدست آورید.

 

در پایان نامی از نرم افزار اتوماسیون اداری قلم می بریم که محصول شرکت داده پردازان ارگس است. نرم  افزار اتوماسیون اداری دارای امکانات فراوانی برای شرکت ها می باشد که بزودی در همین وب سایت ، فیلم آموزشی اتوماسیون اداری آپلود می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.