تجدید ارائه صورتهای مالی

در استانداردهای حسابداری ایران ، استاندارد شماره یک به نحوه ارائه صورتهای مالی اختصاص یافته است. صورتهای مالی که شامل صورتهای مالی اساسی و یادداشت های توضیحی هستند برای استفاده کنندگان خارجی تهیه و ارائه می شوند. دولت ، سازمان بورس و اوراق بهادار، سهامداران فعلی و آینده و در نهایت مشتریان و بانکها ، بخشی از استفاده کنندگان از صورتهای مالی شرکت ها هستند. 

تجدید ارائه صورتهای مالی به طور ضمنی حاوی این پیام است که صورتهای مالی دوره گذشته از ویژگی کیفی قابلیت اتکا برخوردار نبوده اند و از این رو این امکان وجود دارد که تصمیماتی که بر اساس این اطلاعات اتخاذ شده اند غلط باشند.

 

تحقیقات گذشته نشان می دهد تجدید ارائه سرفصل های اصلی صورت سود و زیان از اهمیت بیشتری در بین سایر سرفصل صورهای مالی اساسی برخوردار است.

 

تحقیقات صورت گرفته که در مقالات معتبر آمده است ، نشان می دهد که بین ارزش شرکت و تجدید ارائه سرفصل های اصلی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه غیرمستقیم معناداری وجود دارد.

 

طبق مفاهیم نظری گزارشگری مالی ایران، هدف صورتهای مالی ارائه اطلاعاتی تلخیص و طبقه بندی شده درباره وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطاف پذیری مالی واحد تجاری است که برای طیفی گسترده از استفاده کنندگان صورتهای مالی در اتخاذ تصمیمات اقتصادی مفید واقع گردد.

 

خصوصیات کیفی اصلی مرتبط با محتوای اطلاعات، "مربوط بودن " و "قابل اتکا بودن " و خصوصیات کیفی اصلی مرتبط با ارائه اطلاعات، "قابل مقایسه بودن " و "قابل فهم بودن" است. اطلاعاتی که فاقد این خصوصیات باشد، مفید نبوده و یا دارای فایده محدودی است. از آنجاکه خصوصیات کیفی قابل مقایسه بودن و قابل فهم بودن، بر مفید بودن اطلاعات می افزاید، وجود ثبات رویه حسابداری در روشهای حسابداری بکار گرفته شده و افشاء مناسب اطلاعات الزامی است. استانداردهای حسابداری ایران مقرر میکند که شرکتها باید ارقام صورتهای مالی را به صورت مقایسه ای همراه با ارقام سال جاری ارائه و افشا کنند. (استاندارد شماره 1)

 

بر این اساس ارقام سال قبل در سال جاری، بار دیگر از سوی شرکت و حسابرس مورد بازبینی و طبقه بندی قرارگرفته و در صورت وجود اشتباهی بااهمیت در ماهیت و نحوه طبقه بندی و نیز مبالغ سال قبل، می بایست در سال جاری تجدید ارائه شوند.


بدین ترتیب تجدید ارائه میتواند به معنای وجود یک نقص یا اشکال تعبیر شود که در سال جاری کشف شده است؛ البته به شرط آنکه ناشی از تغییر در رویه های حسابداری نباشد. مطالعات نیز نشان میدهند که درصد بالایی از تجدید ارائه در ایران، به دلیل اصلاح اشتباهات حسابداری بوده است.

برای دیدن کامل این مقاله به سایت شرکت داده پردازان ارگس تولید کننده نرم افزار حسابداری به نشانی زیر مراجعه نمایید:

 

تجدید ارائه صورتهای مالی

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.